Elleve mil syd for Rondane, tre og en halv mil fra Lillehammer og 860 meter over havet ligger den naturskjønne høyfjellsbanen Skei GK. Neste år feirer klubben sitt 25 års-jubileum, men allerede nå er det grunn til å feire.

I en periode der mange norske klubber har slitt med trang økonomi og synkende aktivitet opplever høyfjellsklubben sin beste periode i klubbens historie.

Klubben har hatt en omsetningsøkning på hele 76 prosent siden 2013, og greenfeeinntektene økte med 31 prosent fra 2017 til 2018. Siden 2014 har klubben mer enn doblet sin gjestespillaktivitet. 

– Det er utrolig inspirerende at klubben utvikler seg så bra i et marked som ikke akkurat er stigende, sier klubbens daglige leder Morten Sæther, som mener det fortsatt er potensiale for stor økning ved at flere oppdager den skjulte perlen.

(Artikkelen fortsetter under)

Oversiktsbilde fra hull 6 på Skeikampen, som var på Norsk Golfs liste da vi kåret Norges 100 beste golfhull i 2016. (Foto: Skei GK)

Jungeltelegrafen

Greenfeeinntekter utgjør i snitt cirka 15 prosent av inntektene til norske golfklubber, men hos Skei GK er summen langt høyere.

Den 560 medlemmer store klubben hadde i fjor greenfeeinntekter på nesten 600 000 kroner. I dag er Skei GK gjeldsfrie og har i tillegg nær én million kroner på bok når likviditeten er på det svakeste. 

Sæther tror fjorårets knallår blant annet var et resultat av at banen hadde bedre kvalitet enn noen gang, kombinert med at store deler av Golf-Norge slet med å komme seg etter vinterskader – etterfulgt av en lang tørkeperiode.

– I 2017 hadde vi en katastrofal overvintring fordi tidlig sprengfrost høsten 2016 ødela for vinterforebyggende arbeid på greenene, men i fjor hadde vi helt strøkne greener fra første juni. Dessuten ble vi ikke så preget av tørkeperioden, for høyfjellslufta gjør at vi får nattedugg, slik at vi ikke hadde noen brunsvidde fairwayer.

Vi er en klubb som satser på sosialt fellesskap, men det er liten tvil om at golfspillerne bryr seg veldig om kvaliteten på banen. Det er sånn man får jungeltelegrafen til å gå, slår Sæther fast, og benytter samtidig anledningen til å lovprise klubbens headgreenkeeper Knut Eirik Hagen – populært kalt «Balle-Hagen» blant de lokale.

Hagen jobber i driftsselskapet til Thon, der han er kjører opp skiløyper gjennom vinteren. I sommerhalvåret leier klubben ham inn til selvkost, slik at Hagen har fulltidsjobb hele året.

(Artikkelen fortsetter under)

Knut Erik «Balle» Hagen (til høyre) kjører opp skiløyper om vinteren, men er greenkeeper hos Skei GK på sommeren. (Foto: Skeikampen)

Sæther forteller at det var kaos i ansvarsforholdene rundt banedrift da han overtok som arbeidende styreleder i 2014. Den høsten spurte han Hagen om han kunne ta 100 prosent ansvar for å optimalisere banen. Han svarte ja uten å blunke og tok Sæther i hånda på det.

– Det er et eget fag å ta vare på en bane som ligger så høyt. Den høyeste greenen vår ligger på 854 meter. Hagen og hans mannskap har gjort banen litt og litt bedre for hvert år, og han kjenner hvert gresstrå her. Han er en fantastisk markedsfører av klubben og destinasjonen Skeikampen.

(Artikkelen fortsetter under)

Det står ikke på kreativiteten når klubben arrangerer sin årlige knickersturnering. (Foto: Skei GK)

Tre råd til alle klubber

Sæther mener det er en rekke grep mange golfklubber kan og bør gjøre for å overleve i et tøft marked – uten at det nødvendigvis behøver å koste så mye.

For det første nevner han hvor viktig det er at klubben yter rask og god service til alle medlemmer og gjester med kort responstid på mail, telefon og Facebook.

I tillegg understreker han viktigheten av å ha stålkontroll på alt av inntekter og utgifter, der summen av alle beløp – uansett hvor små de er – kan utgjøre forskjellen på pluss eller minus på bunnlinjen på slutten av året.

Til slutt trekker han frem viktigheten av tett og tillitsfullt samarbeid mellom ledelse og greenkeeper. 

– Omsetningen vår har ennå ikke passert tre millioner, men vi driver ekstremt effektivt. Vår innstilling er at summen av alle småting, enten det gjelder kontroll på tallene, bruk av sosiale medier eller å yte det lille ekstra av service, blir lagt merke til.

– Og det er uhyre viktig at klubbledelsen stoler på at greenkeeperen er ekspert på sitt felt. Da vet man at vedkommende vil legge all stoltheten sin i å vise frem banen fra sin beste side!