I disse dager ruller årets utstyrsprodusentenes køllenyheter ut på løpende bånd. Seks måneder etter at PING lanserte sin G400-driver følger de nå opp med en Max-versjon.

Det nydesignede køllehodet har fått en enda større profil – 15cc større enn den originale G400-driveren og dermed opp til maksgrensen på 460cc. Dette, kombinert med et køllehode i ulike materialer, inkludert en tungsten-vekt langt bak i køllehode og de aerodynamiske «Dragonfly»-finnene på toppen av køllehodet, skal føre til PINGs retteste driver noensinne. PING hevder at tyngdepunktet i driveren er lenger bak og lavere i køllehodet enn noen annen driver i golf, noe som angivelig også skal gjøre den til den mest tilgivende.

– Våre ingeniører har med G400 Max fokusert på å gjøre driveren enda mer tilgivende, samtidig som de opprettholdt den fantastiske lengden og kraftfulle lyden fra den originale G400-driveren. Det er utrolig hvor langt og rett G400 Max flyr, og spredningen på slagene er utrolig liten. Når folk tester nye drivere, anbefaler vi alle å se på spredningen på slagene, ikke bare deres aller beste slag, sier PING-president John Solheim i en pressemelding.

Slagflaten på G400 Max er smidd. PING sier den er blitt tynnere og mer kompakt, noe som fører til et større sweet-spot og minimalt tap av ballhastighet også på feiltreff.

Selv om de lettspilte egenskapene bør tiltale golfere i alle kategorier, har den også funnet veien til flere av tourspillerne deres den siste tiden.

PING G400 Max er allerede tilgjengelig for forhåndsbestilling og har en veiledende pris på 4099 kroner. Den kan bestilles med 9 eller 10,5 grader loft, og dette kan i tillegg justeres én grad opp eller ned. Dette er imidlertid de eneste justerbare egenskapene driveren har.

Standardskaftene du kan velge mellom, er PING Alta CB (counter balanced), PING Tour 65, 75, Alta Distanza 40. For et tillegg i prisen kan den også spesialbestilles med Mitsubishi Kuro Kage Silver Dual-Core TiNi 60, Project Z HZRDUS Yellow 75 eller Aldila X-Torsion Copper.