Bruker ny teknologi for å forbedre tilbudet

Kan man måle golfspillerens tilfredshet fra dag til dag? Ja, sier Bærum GK, som har tatt i bruk måleverktøyet «Golfspilleren i sentrum» for å finne ut av hva klubbens medlemmer og gjester egentlig synes om banen.

Publisert

For trege greeer. For dyre vafler. Dårlige rangeballer. Dårlig utvalg i proshopen. Det er kjipt at banen starter med et par 3-hull. Og hvorfor er bekken på hull fem out of bounds og ikke markert som sidevannshinder?

Meningene i en golfklubb er mange. Så hvordan skal ledelsen i klubbene vite hva som er mest hensiktsmessig å ta tak i først?

Bærum Golfklubb er blant golfklubbene som har tatt i bruk måleverktøyet «Golfspilleren i sentrum» for å lære gjester og medlemmer bedre å kjenne. Det er nemlig ikke nødvendigvis slik at de som klager høyest, nødvendigvis er representative for hva resten av golferne mener.

Det fortalte daglig leder i Bærum GK, André Jåtog, fra talerstolen under Golfforum på Fornebu lørdag:

– De fleste klubber har en mindre gruppe medlemmer som føler seg mer meningsberettigede enn andre og at deres mening representerer helheten i klubben. Men er det egentlig slik?

I 2015 og 2016 har Bærum Golfklubb samlet inn over 2400 svar fra gjester og medlemmer. Det har hjulpet klubben til å vite hvor de skal rette oppmerksomheten i tiden fremover.

Nå vet klubben at folk ønsker alt fra raskere greener, mer sand i bunkerne og lavere rough, til lavere fartsdumper på vei inn mot banen og gummipegger på alle rangematter.

– Svarene hjelper oss å tilpasse anlegget bedre etter folks behov. Noe kan man ta tak i på kort sikt, andre ting kan man ha med i den langsiktige planleggingen.

– Dette er et verktøy som har gjort oss mye tryggere i beslutningene vi gjør hver eneste dag, konkluderer Jåtog.

Powered by Labrador CMS