ANA Inspiration har tidligere gått under navnene Kraft Nabisco Championship og Colgate-Dinah Shore og har vært spilt i Rancho Mirage i California-ørkenen hvert år siden turneringen ble startet opp i 1972.

Denne uken kom nyheten om at olje- og energiselskapet Chevron har kjøpt sponsorrettighetene for turneringen i seks år fra og med 2023. Den nye avtalen innebærer en massiv økning i premiepotten fra 3,1 til hele 5 millioner dollar, noe som gjør det til den største premiesummen i kvinnegolf.

I tillegg skal turneringen få ny dato og flyttes fra uken før The Masters i starten av april til senere på våren. Det gjør at turneringen ikke lenger konkurrerer om oppmerksomheten med Augusta National Women’s Amateur og dermed kan bli sendt i prime-time på TV-kanalen NBC.

Ifølge Golf Channel innebærer planene at turneringen kommer til å bli flyttet til Houston-området i Texas, hvor 8000 av Chevrons 40 000 ansatte jobber.

– Dette blir et banebrytende samarbeid for LPGA på mange måter. Dette gjør det mulig for oss å løfte denne majorturneringen til nye høyder, sier LPGA-sjef Marcoux Samaan til Golf Channel.

Årets første major ble grunnlagt av Colgate-Palmolive-styreleder David Foster og den amerikanske sangeren og skuespilleren Dinah Shore og har spilt en viktig rolle i kvinnegolfens historie. Da majoren ble startet opp, hadde den tre ganger så høy premiepott som U.S. Women’s Open, turneringen tiltrakk mange kjendiser til pro-amene, og tilskuertallene var de soleklart største på touren.

Det har i tillegg vært den eneste av kvinnenes majorer som har blitt avholdt på samme bane hvert år, og Suzann Pettersen har vært nære på å vinne der flere ganger: hun har hele fem pallplasseringer på Rancho Mirage, som hun har omtalt som en av sine favorittbaner.

I år var det Patty Tavatanakit fra Thailand som vant turneringen og dermed kunne ta det tradisjonsrike seiershoppet ut i «Poppies Pond» ved siden av den 18. green. 

Men om noen måneder er det altså duket for det aller siste.