Nike frister Rory med milliardbeløp?

Ryktene har begynt å svirre om at verdenseneren skriver under en milliardavtale med Nike når hans Titleist-kontrakt utløper på slutten av året.

Publisert

I følge det London-baserte publikaserte SportPro Media er Rory McIlroy verdens nest mest markedsførbare idrettsutøver, etter den brasilianske fotballspilleren Neymar. Det ønsker angivelig Nike å utnytte, når Rory McIlroy sin kontrakt med Titleist utløper sommeren 2013.

23-åringen har lenge vært ansett som en sponsors drøm med sitt unike talent og vinnende vesen. Nå hevder den irske avisen Irish Times at Nike er villige til å punge ut opptil 250 millioner dollar, over 1,4 milliarder kroner for å binde nord-iren til sin stall de neste ti årene.

– Kilder av The Irish Times insisterer på at overgangen til Nike blir en realitet når avtalen med Titleist/FootJoy går ut, skriver avisen.

Om Nike har råd til å få Rory med på sitt lag hersker det liten tvil om. I følge det prestisjetunge businessbladet Forbes er Nike verdens mest verdifulle sportsmerke, og har så langt i 2012 omsatt for over 120 milliarder kroner.

Penger er en ting, men image er like viktig for utstyrsgiganten som i forrige uke valgte å terminere sin kontrakt med Lance Armstrong.

Da Rory McIlroys agent, Conor Ridge ble konfrontert med Nike-ryktene forrige uke, ønsket han hverken å bekrefte eller avkrefte ryktene.

– Som dere forstår er Rory under kontrakt med Titleist. Vi pleier ikke å kommentere noe som gjelder industrispekulasjon rundt noen av våre spillere.

En McIlroy-overgang til Nike kan virke logisk på mange måter. Tiger Woods har nærmest på egenhånd tatt Nike hvor de er i dag, men har selv medgitt at McIlroy er golfens fremtid. Det anerkjente golfforumet golfwrx.com har listet opp fem grunner til at avtalen kan bli noe av.

1. Nike trenger en ny toppranket golfer

Tiger Woods er ikke lenger den dominerende kraften han en gang var i golf, og om årets sesong har vært noen indikasjon er ikke McIlroy ute etter å gi fra seg enertronen med det første. Av Nikes 12 PGA Tour-proffer er bare to av dem inne på topp-50 på verdensrankingen (Woods, Carl Pettersson). Det nevnes at Nike også sponser tre Europatour-medlemmer i topp-50, men ingen av disse vil påvirke markedsføring og salg slik Rory kan.

2. Global berømmelse

Det er liten tvil om at Titleist lager golfutstyr fra øverste hylle, men det er ikke et merke som tar utøverne sine til verdensberømmelse. Dette er Nike sin store styrke, med utøvere som Tiger, LeBron James og Roger Federer i sin stall.

3. Reklamer

Tenk hvor mye oppstyr en reklamekampanje med Tiger OG Rory vil lage.

4. Matchende produkter

Nike Golf markedsfører sine spillere som atleter, ikke golfere. McIlroys fysikk og kraft går hånd i hånd med selskapets image.

5. Rory har skiftet beite før

McIlroy overrasket mange da han byttet management fra Chubby Chandlers ISM Sports Management til fordel for Horizon Sports Management Group for 11 måneder siden.

Powered by Labrador CMS