Pilen peker nedover

Salg av golfutstyr falt i 2013. Kun en av åtte varegrupper kunne vise til positive tall.

Publisert

Golfsporten sliter i USA. Diskusjonen rundt nedadgående tall på antall spilte runder ble mer intensiv med lanseringen av Hack Golf. Man må finne løsninger for å holde på nåværende og få dem til å spille. Samtidig må golf gjøres mer interessant for begynnere. Et av områdene som merker nedgangen er utstyrsbransjen.

Utstyr deles inn i åtte grupper.

– Woods

– Jern

– Wedger

– Puttere

– Baller

– Sko

– Hansker

– Bager

Av disse var det kun jern som kunne vise til positive tall i 2013 i forhold til 2012. Økningen var på 5 prosent og snittprisen på solgte sett var høyere. Både antall solgte køller og omsetning gikk ned.

Woods – driver, fairwaywood og hybrid – falt hele 8 prosent. Ser vi effekten av hyppige produktlanseringer? Innen denne gruppen er det altfor vanlig å kunne kjøpe køllene til sterkt redusert pris kun 2-3 måneder etter lansering.

Også puttere møtte motgang i 2012. Nedgangen var 9 prosent og årsaken kan trolig spores tilbake til usikkerhet. Forankring skal gjøres ulovlig. Alternativene kom ikke tydelig fram i 2013, men i år er det forventet at motvektsputtere blir svært populært. Det totale salget av puttere kan øke kraftig i 2014. Samtidig ser man en risiko for at golfere er lei av problemstillinger rundt puttere og nye konsepter og dermed børster støv av en god gammel putter de har i boden.

Når TaylorMade lanserer Hack Golf for å finne løsningen på golfens krise i USA er det ikke kun av kjærlighet for sporten. Flere golfere = flere golfkøller solgt.

Kilde: Golf Digest

Powered by Labrador CMS