Vil endre hverdagen til golferne og klubbene med Golf-Norges nye app

I helgen fikk golfklubbene den første sniktitten på den nye offisielle appen for Golf-Norge: «BirdieEyes». Appen har til nå kostet over 10 millioner kroner å utvikle, men kommer ikke til å koste Golf-Norge en eneste krone.

Publisert

Sommeren 2013 ble Golfbox sin mobilapp sluppet i Norge. Lanseringen ble en fiasko, og umiddelbart etter lansering strømmet det inn med klager over dårlig funksjonalitet og en meterlang liste over feil og mangler. 

Appen, som opprinnelig ble lansert uten NGF sitt samtykke, er i dag vurdert til den stusselige karakteren 1,5 av 5 i Apples app-butikk, og det er åpenbart at den aldri klarte å oppfylle Golfbox’ ambisjon om å lage en applikasjon som hele Golf-Norge skulle ta i bruk.

Nå gjøres det et nytt forsøk fra selskapet Next Hole om å lage en offisiell app for Golf-Norge. Og dette forsøket kan beskrives som alt annet enn halvhjertet: Firmaet har til nå investert over ti millioner kroner i å lage appen, og med Norges Golfforbund med på laget er planen å lansere den ved sesongstart 2019.

– Dette er en app som er bygget opp helt fra bunnen av, utviklet for golfklubbene, men hvor det er sluttbrukerens bruk av dem som har vært i fokus. Målet vårt er å gi golferne en enklere og bedre dag når de besøker klubben, og klubbene får en helt ny kommunikasjonsplattform ut mot sine medlemmer og gjester, forteller Arild Karlsen, eier av Next Hole AS, til Norsk Golf.

Her er noen de viktigste funksjonene i BirdieEyes:

– Guide over norske golfklubber

– Starttidsbestilling

– Registrering av scorer og statistikk

– Automatisk regulering av handicap

– GPS-baneguide til norske golfbaner

– Betalingsløsning til både greenfee og en rekke andre tjenester

– Backofficeløsning for klubbene for kommunikasjon med medlemmer og gjester

Karlsen sier golfsporten har forandret seg mye fra den tiden hvor man lærte på nybegynnerkurset at mobilen alltid skulle ligge skrudd av i golfbagen.

– Smarttelefonen har blitt en naturlig følgesvenn i hverdagen, og vi ser på mobilen som et helt naturlig hjelpemiddel for alle golfspillere, sier Karlsen.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

– Må være enkel i bruk

Karlsen hevder appen kommer det til å gjøre det mye lettere for klubbene å kommunisere direkte med sine medlemmer og gjestespillere fremover; den gjør det mulig for klubblederen å sende varsler direkte ut til spillerne mens de er ute på banen, enten det er for å advare om innkommende uvær, be trege grupper om å få opp farta eller gi skryt til noen som plutselig har gjort en birdie. Og golfspillerne har samme mulighet til å gi umiddelbar tilbakemelding tilbake til klubben.

Men selv om det var kommunikasjonsløsningen for klubbene som var hovedtema under presentasjonen på golfforum, er det utvilsomt integrasjonen med Golfbox-systemet som kommer til å avgjøre hvordan norske golfspillere kommer til å oppleve appen. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Karlsen medgir at starttidsbestillingsfunksjonen i BirdieEyes er prisgitt hvordan Golfbox-systemet fungerer, men understreker at alt har fungert sømløst under testingen så langt.

– Appen kommer til å være grundig gjennomtestet før den blir lansert. Selv om det ligger avansert teknologi bak mange av funksjonene, er det helt avgjørende at appen er både enkel og rask i bruk for alle.

NGF: Nyttig og viktig verktøy for klubbene

Tom Rosenvinge, kommunikasjonssjef i Norges Golfforbund, sier NGF har hatt en slik app-løsning på ønskelisten i mange år.

– Skal vi bli flere og bedre golfspillere, tror jeg golfsporten i Norge i enda større grad er avhengige av å gjøre golfen til en helårsidrett. Det betyr at man må kunne spille golf utover den korte utendørssesongen vi har i Norge, men også at vi må tenke på golf mer enn det vi gjør i dag. Appen kombinerer brød og sirkus: Den har de funksjonene som golferne kommer til å ha mest bruk for i hverdagen, men også funksjoner som underholder.

– Det er spennende at et norsk miljø har tatt tak i dette, og det er spennende at vi i NGF kan være med på å legge til rette for at klubbene får et nytt kommunikasjonsverktøy som vil gjøre dem i bedre stand til å ha en god dialog med sine medlemmer, men også gir medlemmene en mulighet for å få bedre informasjon og tilbud. Dette er ikke bare en ny kommunikasjonskanal for klubbene, men også en potensiell mulighet for dem til å trekke til seg flere kommersielle samarbeidspartnere.

BirdieEyes har integrert NGFs nyoppstartede klubbguide norskgolfguide.no inn i appen. Rosenvinge oppfordrer nå alle norske golfklubber som ikke har gjort det ennå, til å oppdatere sin informasjon i golfguiden slik at de vises frem på en best mulig måte når BirdieEyes lanseres.

– Guiden gjør det enklere for klubbene å synes mest mulig ute i Golf-Norge. Vi markedsfører ikke bare golf for potensielle nye spillere, men også eksisterende spillere som vi vet det er så viktig å ivareta. Det er god økonomi i å få golfere til å spille mer. Golfbaneguiden gir dem oversikten over det fantastiske utvalget av golfbaner som finnes i Norge.

– Klubber som ønsker å synliggjøre seg i golfguiden, behøver ikke å sette av mer enn 20 minutter for å fylle inn den informasjonen som kreves, understreker Rosenvinge.

Spennende teknologi

I tillegg til en interaktiv baneguide i 2D har BirdieEyes også mulighet for en unik AR-baneguide (utvidet virkelighet), som fungerer slik at man tar opp mobiltelefonen i kameramodus og ser definerte fairwaygrenser, avstand til greenen, hullet og andre hindringer gjennom kameralinsen.

Du kan også sikte kameraet mot spillere i andre flighter og se hva de heter, og hva scoren deres er (dersom de har gitt samtykke for det i BirdieEyes-appen).

AR-baneguiden forutsetter at klubben selv investerer i en 3D-scanning av hele banen med drone, og foreløpig er det kun Miklagard GK og Byneset GK som har gjort dette. Ikke tilfeldig er dette også hjemmeklubbene til personene bak Next Hole AS.

– Med så mange funksjoner i én og samme app, risikerer man ikke at den krever mye opplæringstid og også kan føre til tregere spill ute på banen?

– Vi har vært bekymret for å lage en løsning som er for fancy. Det skal være selvforklarende hvordan du bruker den fra første gang du logger deg på. Vi har dessuten gitt klubbene og spillerne muligheten til å strippe ned løsningen og skjule funksjoner som de ikke ønsker å bruke.

– Når det gjelder tidsbruken, tror jeg det om fem år ikke lenger er noen som bruker scorekort på papir. Tekniske hjelpemidler er blitt en helt vanlig del av hverdagen til golfspillere, og jo mer man vender seg til å bruke disse, desto fortere går det. I tillegg gir appen klubbene mulighet til å si fra til de flighetene som bruker for lang tid, så jeg tror heller bruken av den har potensiale til å spare tid ute på banen, sier Karlsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Satser internasjonalt

Next Hole, som for øvrig også er sponsor for flere av Norges beste golfspillere, har ambisjoner for BirdieEyes som strekker seg langt utover Norges grenser. Under PGA-messen i Orlando i januar skal appen presenteres for et internasjonalt publikum. 

Deres ambisjoner i det internasjonale markedet er også grunnen til at appen kommer til å bli gratis her i Norge.

– Nå kommer vi til å bruke 2019 til å sørge for at produktet fungerer optimalt, og Norge blir på mange måter et testmarked, for det er i utlandet vi har ambisjoner om å tjene penger på dette. 

– Swing Catalyst fra Trondheim har allerede slått seg opp stort internasjonalt med sin teknologi. Det er veldig inspirerende å se at det er fullt mulig for norske aktører å gjøre det stort ute i golfverden, konkluderer Karlsen.

(Klikk her for å sjekke ut hjemmesiden til BirdieEyes)

Powered by Labrador CMS