Bruker skadeperiode til sponsorjakt

Spill på europatouren er det trangeste nåløyet man kan komme seg gjennom som golfspiller i Europa. Det er ingen automatikk i at det gjør deg til et ettertraktet sponsorobjekt. Espen Kofstad bruker sin skadeperiode til å være produktiv på andre måter.

Publisert

– Jeg hadde ingen anelse om hva det egentlig ville si å leve som golfproff da jeg var ferdig på college. Jeg visste jeg skulle spille turneringer, men jeg ante ikke hvor mye det kom til å koste, hvor mye penger jeg måtte spille inn, hvordan man skulle ordne leiebil, flyreiser, bo. Plutselig måtte jeg kaste meg inn i det. Det var veldig annerledes, sier Espen Kofstad til Norsk Golf.

Det er snart seks år siden Kofstad fullførte studiene ved The University of Denver. Han etablerte seg raskt som Norges beste golfspiller, og brukte ikke lang tid på å skrive norsk golfhistorie; I 2012 ble han tidenes første norske sammenlagtvinner på Challenge Tour. I fjor sommer sikret han deltagelse i OL, og 29-åringen er nå i gang med en ny sesong på europatouren.

Du tror kanskje at en som hevder seg såpass bra i en verdensidrett ikke har noen problemer med å skaffe tilstrekkelig med sponsorinntekter? Tro om igjen. Det koster cirka en million kroner for Kofstad å finansiere et fullt år på europatouren.

– Noen tror at det å være golfspiller er så glamorøst. For de aller, aller beste i verden, er det det, men for nesten alle andre er det en kamp for å få det til å gå rundt, forteller Kofstad.

Tiden der sponsorer støtter idrettsutøvere av ren veldedighet, er omme Espen Kofstad

– Det er et beintøft sponsormarked for alle idrettsutøvere. Vi som er golfspillere merker det ekstra godt. Jeg vises i TV-ruta kanskje et par ganger i året. Bare fordi jeg er best i Norge, har jeg ikke akkurat samme markedsverdi som Marit Bjørgen. Golf er ikke en sport mange følger like intenst og lidenskapelig som de store norske sportene. Det er ikke akkurat folkefest når noen spiller golf, ler Kofstad.

– Opplever du det som urettferdig at det er så liten oppmerksomhet rundt golf?

– Nei, sånn kan man hvert fall ikke tenke. Sport er så enkelt som at man får det man fortjener.Hadde vi norske golfere gjort det bedre internasjonalt, hadde også interessen vært større.

Dersom du misser cuten i en turnering, er det en uke uten lønn. Tenker du noe på penger når du spiller turnering?

– Nei, jeg gjør ikke det, men jeg vet om flere som gjør det og mange som sliter med det. Det er mange av spillerne på europatouren som ikke har sponsorer i det hele tatt og kun lever på oppsparte midler. Det er ikke noe lettere for golfere fra andre land. I tillegg tar det en måned å få betalt når man først har spilt inn penger.

Kofstad er for tiden satt ut av spill i noen uker. I midten av februar måtte han legge seg under kniven for å operere et håndledd som har plaget ham i flere måneder. Han forsøker å bruke rekonvalesenstiden effektivt.

– Når jeg forsøker å finne sponsorer, handler det om å bruke alle kontakter og lete godt. Det er krevende, spesielt når jeg er så lite hjemme i Norge. Det beste er å møte folk personlig. Det er veldig sjelden man møter folk ute på turnering som vil gi deg penger, så jegs må bruke tiden hjemme godt. Da er man også avhengig av litt flaks.

– Akkurat nå har jeg seks til åtte uker etter operasjonen på å vise meg litt frem på en annen måte enn jeg har hatt tid til tidligere. Tiden der sponsorer støtter idrettsutøvere av ren veldedighet, er omme. De vil ha noe tilbake, og da er det opp til meg å finne ut av måter jeg kan gi noe tilbake på, forteller Kofstad.

Les også: Dette får Team Norway-spillerne i støtte

Martens: – Vi utøvere må tenke nøye gjennom hva vi kan gi tilbake

En som har erfaring med å gjøre det meste ut av et skadeopphold, er Kofstads Team Norway-kollega Caroline Martens, som selv spiller på Ladies European Tour. Etter å ha fått hele fjoråret ødelagt av en skade i ankelen, bestemte hun seg for å ta en mentaltrenerutdannelse hos RAW Trening. Martens har fra før en utdannelse i psykologi fra Louisiana State University.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

– Jeg ville ta denne utdannelsen for å lære noe nytt, for å holde hode skarpt og for å videreutvikle meg selv. Men i tillegg til dette hadde jeg også muligheten til å skape noe som er mer aktuelt enn noen gang, nemlig å gi mine nåværende og kommende sponsorer enda mer valuta for pengene, forteller Martens.

Hun mener at logoen man spiller med på capsen og bagen ikke lenger har like stor verdi for sponsorene. For firmaer som sponser enkeltutøvere, handler det om å få noe tilbake som ansatte eller kunder selv kan ha nytte av, enten det er golfkurs, turneringer, foredrag eller workshops.

Jeg er avhengig av at sponsoren er fornøyd, og jeg har for mye å tape ved å ikke følge dem opp hundre prosent. Caroline Martens

– Vi utøvere må tenke nøye gjennom hva vi kan gi tilbake, hvordan vi skal gjøre det, og når vi har tid til utenomsportslige aktiviteter som sponsoroppfølging, sier Martens, som mener det er enda vanskeligere å skaffe sponsorer når man kommer fra en storby. Hun sier også at utfordringene med å få sponsorinntekter er større for individuelle utøvere enn det er lag – uten at det nødvendigvis bør være slik.

– Jeg mener at hvis du sponser en individuell utøver, vil du kunne få enda mer tilbake. Jeg som er individuell utøver, er veldig opptatt av at alle punktene i sponsorkontrakten til en hver tid blir overholdt og at mine sponsorer er så fornøyde at de føler de har gjort et «kupp». Sponser man et lag, kan man risikere «sosial loffing». I større grupper er det fort gjort å tro at noen andre tar ansvaret eller får jobben gjort med sponsorene, og dermed blir kvaliteten på samarbeidet svekket. 

– Det tror jeg ikke man vil oppleve i samme grad med individuelle utøvere. Jeg er avhengig av at sponsoren er fornøyd, og jeg har for mye å tape ved å ikke følge dem opp hundre prosent.

­

Powered by Labrador CMS