NOrsk Startup//
De har utviklet en norsk premium-ball: – For alle
En ny norsk startup har laget noe så sjeldent som en norsk golfball, og det første lasset gikk som varmt hvetebrød. Nå skal de videreutvikle både ball og andre konsepter.
Et sikkert tegn på et marked i vekst er nyheter om nye oppstartsbedrifter. De siste årene har det dukket opp norske selskaper som satser på elektriske traller, golfhanske for nybegynnere og naturligvis på simulatorsentre.
Nå har nok et norsk golfselskap kommet på scenen i GolfUnity. Den Nittedals-baserte gjengen går offensivt ut med noe enhver golfer trenger, nemlig en ball.
– Vi har lyst til å tilby produkter som kanskje ikke finnes i markedet i dag, men også bidra til Golf-Norge og spre golfglede til alle, sier Stian Thilert, en av de fire gründerne.
Selskapet ble etablert tidligere i år, men ideen har ligget og luret hos Thilert og de andre gründerne en stund. På den korte tiden har Golf Unity allerede rukket å designe, produsere og lansere noe så sjelden som en norsk, premium, golfball.
Tre-lags norsk nyhet
Golf Unity har utviklet en trelags urethan-ball med 90 i kompresjon, en ball som ifølge Stian skal passe både hobbyspillere og mer erfarne golfere.
– Det har aldri vært en norsk golfball, og hvertfall ikke premiumball, på markedet. Det ville vi gjøre noe med. Vi siktet oss inn på en turneringsball som kan konkurrere med toppmodellene til de største merkene, men til en lavere pris, sier han.
Ballens myke urethan-skall gir kontroll og spinn rundt greenen, mens kjernen er utviklet for lengde og stabilitet.
– Vi tror mange norske golfere vil synes det er stas å spille på en ball, som holder kvalitet, topp ytelse og med en norsk identitet, sier han.
GU Pro 3U90-ballen er designet for spillere som har en svinghastighet mellom 85 og 105 mph (miles per hour). Dette dekker de aller fleste hobbygolfere, både kvinner og menn.
Foreløpig selges ballen i proshoppene hos blant annet Trysil GK, Hakadal GK og Losby GK, samt egen hjemmeside, men selskapet jobber med å få den ut i flere proshopper og butikker.
Ballen er i likhet med mye av verdens golfutstyr produsert i Kina, men den er designet og utviklet her til lands. Den første leveransen fra Østen gikk neste like fort ut av døra som den kom inn.
Nå venter de en ny leveranse.
– Hele bestillingen er på 8000 dusin, med første runde på 1000 dusin på plass over jul, sier Thilert.
Golf hele året
De fire bak selskapet er Stian Thilert, Billy Bollom, Thomas Tallhaug og Jan-Tore Eriksen.
GolfUnity ønsker å være mer enn et utstyrsmerke. De tilbyr også mobile golfsimulatorer og «golfleker», for å gjøre idretten tilgjengelig året rundt på mange forskjellige arenaer.
– Vi vil bidra til at flere spiller golf, uansett sesong. Norge har en kort golfsommer, men med de riktige løsningene trenger ikke sesongen å stoppe i oktober, poengterer Billy Bollom.
De sikter seg inn på eventer og arrangementer hvor golf kan være en naturlig opplevelse for deltakerne. Kanskje noen prøver golf for første gang.
– Vi har allerede vært til stede på noen konferanser og arrangementer, og opplegget vårt blir svært godt tatt i mot. Deltakerne som spiller golf synes selvfølgelig det er stas, men også de som aldri har holdt i en kølle før liker lekene vi setter opp, sier Bollom, som selv kommer fra bank og finansbransjen.
Ideen vokste frem under pandemien, da golfinteressen skjøt fart og de selv savnet produkter og opplevelser tilpasset norske forhold.
– Vi satser med et selskap slik vi selv vil ha det, forteller Thilert.
Bygget for Golf-Norge
Golf Unity drives av en liten gruppe golfere fra Nittedal og omegn, med ambisjonen om å bygge et norsk golfmerke som utvikler produkter og miljø.
– Vi håper vi kan bidra til å utvikle Golf-Norge videre, både gjennom produktene våre og ved å skape mer entusiasme, sier Thilert.
De har flere spennende initiativer i kikkerten. Flere variasjoner av golfballen er naturligvis en av dem. De neste modellene vil mest sannsynlig være designet for de med annerledes svinghastigheter enn hva 3U90-modellen er tiltenkt.
På sikt leker de også med tanken om golfinnhold til sosiale medier og på YouTube. Men først og fremst er det ballen og eventvirksomheten som står i fokus.
– Vi må bygge stein for stein. Og det er utrolig gøy å jobbe med, konkluderer Thilert.