2014 var et år preget av både skader og en ny sving, noe som førte til Suzann Pettersens første seiersløse sesong på fire år. Til tross for at hun endte utenfor topp-10 på pengelisten for første gang siden 2006, opplevde hun et kanonår utenfor banen.

Det ble forhandlet frem gode avtaler både for Tutta personlig og hennes selskap SP Management AS. Inntektene fra disse avtalene var langt høyere enn i 2013, et år hun vant fem ganger – inkludert karrierens andre major. 

Tutta skrev blant annet under en ny lukrativ avtale med Nike, som gjør henne til ambassadør for sportsgiganten – sammen med blant annet Michael Jordan og Carl Lewis, også etter hun har lagt opp. Hun representerer også luksusklokkemerket Breitling, hun er Innovasjon Norges eneste idrettsutøver i stallen, og fronter kjeksprodusenten Bixit sin rebranding av nytt produkt og logo. Bixit-reklamene som har rullet ut på norsk fjernsyn denne våren er første gang Tutta har figurert i en norsk TV-reklame. 

Geir Olav Killingstad sier golfsporten er spesielt utsatt i et tøft sponsormarked. (Foto: Benjamin A. Ward/Norsk Golf)

Til tross for de gode resultatene i 2014, sier daglig leder i SP Management og Suzann Pettersens manager, Geir Olav Killingstad at sponsormarkedet er knalltøft. Han sier Tuttas motto «hardt arbeid over tid betaler seg» gjelder både på og utenfor banen:

– Bedriftene har blitt mye mer selektive i hvilke utøvere de velger å sponse, og golf er nok blant idrettene som merker innstrammingen mest. Lederne i selskapene sitter nå på mer presise mediemåleverktøy som kartlegger hvor mye de får igjen for investeringene de gjør. 

(Artikkelen fortsetter under videoen)

– Før kunne man bake inn VIP-turer inn i sponsorpakkene, men etter at myndighetene har strammet inn mulighetene for slike bedriftsturer samt mindre markedsbudsjetter, kutt og omorganiseringer medfører dette at denne type turer som bedriftene kombinerte med golf nesten forsvinner. Sånn sett merker golfen det ekstra hardt. Bedriftene ønsker å støtte vinnerne, og de største utøverne tar en stadig større del av kaka. Kanskje 90 til 95 prosent av det som vises av Tutta på TV er når hun har gode resultater, men det er et helt annet «ball game» når hun er skadet og kommer lengre ned på resultatlisten.

–  Det gjør det ekstra krevende for golferne, med tanke på at det er kanskje den eneste sporten man er verdens soleklart beste spiller hvis man vinner «bare» hver femte turnering. Jeg merket det bare etter seieren i Canada for en måned siden hvor mye større medietrykket rundt henne ble da. Det er et beinhardt marked, og det må være steintøft for nyetablerte golfproffer. De er avhengig av kroneinnsamling, venner, støtte fra lokale bedrifter og foreldre som strekker seg så langt de kan, forklarer Killingstad.

TV-serie og bok på vei i 2016

Uavhengig av hva som skjer på golfbanen de neste månedene, er Tutta garantert mye tid i søkelyset frem mot neste års sommer-OL i Rio de Janeiro. Hun er et av Norges største medaljehåp, og har hovedrollen i TV2 sin nye storsatsing frem mot OL.

Et TV-team har fulgt Tutta tett det siste året, og skal fortsette å følge henne frem mot Rio. Killingstad sier TV2 har satt av seks til åtte 45-minutters episoder til dokumentarserien om Tutta – på hovedkanalen i beste sendetid.

Det er ekstra krevende for golferne, med tanke på at det er kanskje den eneste sporten man er verdens soleklart beste spiller hvis man vinner «bare» hver femte turnering

Geir Olav Killingstad

Etter OL kommer hun ut med bok – hennes biografi «My life» er ført i pennen av Bjørge Stensbøl og Arne Jørstad Riise.

– For mange blir TV-serien en etterlengtet mulighet til å bli bedre kjent med Tutta. Det er ikke mye som vises av golf på TV, og med den store tidsforskjellen og avstanden til USA har folk ikke et like tett forhold til Tutta som mange andre av våre utøvere. De få gangene man ser henne på TV er det med stålansikt i konkurransesituasjon.

– I TV-serien får dere se den sprudlende jenta vi rundt henne kjenner som!, sier Killingstad.