Bærekraft//
Her er 100.000 «nye» baller i spill: – Fascinerende bra
En av landets største drivingranger har fått 100.000 «nye» golfballer. De er nemlig resirkulert av Pro V1-er, Chrome Softs og vanlige rangeballer, og er del av en grønn bølge.

På Haga Golfklubb i Bærum har det skjedd en liten revolusjon. En liten revolusjon som er på full fart ut i Golf-Norge.
Golfballene som blir slått hundrevis av ganger hver dag på drivingrangen er ikke lenger nyproduserte plastkuler, men resirkulerte baller med nytt liv – produsert av gamle baller som ellers ville endt som avfall.

– Vi ønsket å gjøre noe konkret for miljøet, og ballene var et naturlig sted å begynne, sier golf- og markedsansvarlig Andreas Thorp.
Som en av de første klubbene i Norge tar nemlig Haga i bruk resirkulerte golfballer på drivingrangen. Tiltaket er en del av et større bærekraftsprosjekt i regi av klubbene, Golfforbundet og Golfballshopen som skal redusere golfens miljøavtrykk.
Haga er blant landets største golfanlegg. Med 27 hull, driving range med over 80 matter, simulatorsenter og Nordhaug GK som nærmeste nabo er det mye golf på området. Selve rangen er utstyrt med et omfattende Toptracer-system, og kravene til rangeballkvalitet er høye.
Fra søppel til prestasjonsball

De nye rangeballene består av opptil 90 prosent gjenbruksmateriale – alt fra gamle Pro V1-er til ødelagte «vanlige» rangeballer, som kvernes opp og får nytt skall i to lag. Resultatet er en ball som ser ut, føles og presterer som en helt ny.
– Det er fascinerende hvor bra de oppfører seg, spesielt på korte slag. De spinner mer realistisk og flyter penere i lufta enn tradisjonelle rangeballer, bemerker Espen Kofstad.
Han er tidligere DP World Tour-spiller, og er nå ansatt som sportssjef på Haga Golfsenter (tidligere Topp Golf).
– Jeg har slått mange baller på rangen i min karriere, og dette er uten tvil en god rangeball.
Da forslaget om å bruke resirkulerte baller fra Golfballshopen kom på bordet, ble det derfor gjennomført en grundig testperiode.
– Vi testet ballene i svingstudioet med Trackman sammen med våre proer Rachel Raastad-Andersson og Eirik Gulbrandsen. Sammenlignet med både vanlige rangeballer og premiumballer som Pro-V1 og Callaway Chrome Soft, holdt disse ballene mål, understreker han.
– Hvor mange resirkulerte baller er det snakk om?
– Nå har vi 100.000 stykker, svarer han.
Del av Backspin-prosjektet

Tiltaket er del av det nasjonale Backspin-prosjektet, et initiativ som kobler golfklubber, forbund og miljøvennlige leverandører, med formål om å systematisk jobbe for mer bærekraftig drift.
– Golfen må ta sitt ansvar. Vi snakker om millioner av baller som forsvinner i naturen hvert år. Å resirkulere og gjenbruke disse burde være like naturlig som å pante flasker, sier Thomas Amundsen, som er involvert i prosjektet.
I tillegg til rangeballer, tilbyr Backspin å samle, rengjøre og kvalitetssjekke baller som er funnet i vannhindre på norske baner gjennom sin samarbeidspartner Golballshopen.
Som golfklubbene igjen kan selge i sine proshoper.
Produksjonen skjer i Stavanger, i samarbeid med aktører som deler prosjektets miljøprofil. Ballene er priset konkurransedyktig med nye baller, og mange klubber har allerede meldt sin interesse.
Les om undervannsjakten etter golfballer lengre ned i artikkelen!
Neste steg er innføring av pantebøtter for golfballer, etter modell fra pantesystemet for flasker. Tiltaket er ventet snarlig.
Fra rot til orden

For Haga Golfklubb sin del, er dette bare en del av et større stykke arbeid for å sikre mer bærekraftig drift.
Klubben har også gjort en omfattende ryddejobb i kulissene. Driftsbygget er ryddet, maskinparken er oppgradert og avfall blir nå systematisk sortert og gjenbrukt.
– Det er utrolig hva man finner når man først begynner å rydde. Vi har gått gjennom alt fra gamle maskindeler til plast og metall, og det meste har fått et nytt liv, sier Thorp.
Vinn-vinn-situasjon
Selv om Haga er tidlig ute, er de ikke alene. Flere klubber i Norge og Skandinavia vurderer nå lignende tiltak. Thorp mener dette bare er starten på en større endring.
– Golfforbundet har virkelig fått opp øynene for dette. Fra å være litt bakpå, er de nå blant de som «pusher» mest. Det er gøy å se at det nytter.
For hans del handler det ikke bare om grønn profil – men også om kvalitet.
– Hvis vi ikke hadde vært 100 prosent trygge på at ballene presterer, ville vi ikke gjort det. Men her får vi både kvalitet og bærekraft. Det er en vinn-vinn-situasjon, konkluderer han.