Mobilbetaling på vei til flere golfklubber
Miklagard GK var først ut i Norge med å ta i bruk den nyutviklede appen «eeZee Pay». Nå har utvikleren The Payment House signert avtale med Range Servant, verdens største distributør av ballmaskiner.

Løsningen gjør at klubber ikke lenger behøver å bry seg om ballkort, mynter, betalingskort eller poletter. I stedet laster man enkelt ned en app til mobiltelefonen, registrerer kortdetaljer i appen, og dermed er den klar til bruk. Det er i tillegg inkludert betalingsmulighet med SMS som en reserveløsning. Det garanterer at spilleren får gjennomført kjøpet.
Nå har The Payment House (TPH), utvikleren av appen, signert en eksklusiv distribusjonsavtale med Range Servant, som betyr distribusjon i cirka 30 land over hele verden. I Norge er det Chrisco Golf AS som kommer til å distribuere og selge mobilbetalingsløsningen på ballmaskinen.
– Golfspilleren laster ned vår betalingsapp «eeZee Pay» til sin telefon. Etter at personinformasjon og betalingskort er registrert, velger spilleren den aktuelle klubb og ballmaskin, og gjennomfører kjøpet. Kvitteringen blir automatisk sendt til den oppgitte mailen, forklarer Geir Westbye i The Payment House i en pressemelding.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

Westbye har ambisjon om at mobilbetalingsløsningen skal erstatte den tradisjonelle kortterminalen hos golfklubber. Betalingsappen kan også brukes til betaling i proshop, restaurant, greenfee, protimer, medlemsavgift og lignende.
– Vending-portalen hjelper klubbene å lage rapporter og få oversikt over omsetning og type betalingsmiddel brukt ved kjøp. Om det skulle skje en feil i kjøpsprosessen, kan klubben håndtere dette direkte i vendingportalen når de snakker med golfspilleren på telefon. Det er også mulig å fjernstyre ballmaskinen og dispense ut ballene når spilleren står foran maskinen. Klubben kan også differensiere ulike prisoppsett for den enkelte kundegruppen, som de selv definerer i portalen.
Miklagard Golfklubb var i fjor den første klubben i Norge som fikk innstallert «eeZee Pay»-løsningen på sin ballmaskin på treningsfeltet.
– Vi startet et prøveprosjekt i høst hvor vi implementerte systemet. Det fungerer veldig bra. Alle går med telefon i lomma hele tiden, og vi tror dette er fremtiden for golfklubbene. Det er bedre service for medlemmene, og det er enklere å administrere for klubbene. Dessuten betaler vi mye i kommisjon til bankkortselskapene, så løsningen sparer oss penger. Fremover ønsker vi å bruke appen til veldig mye annet enn rangeballer, for eksempel forhåndsbetalinger av greenfees og turneringer, sa klubbens daglige leder, Tore Waagø, til Norsk Golf etter at de hadde innstallert den nye mobilløsningen.