Løsningen gjør at klubben ikke lenger behøver å bry seg om ballkort, mynter, betalingskort eller poletter. I stedet laster man enkelt ned en app til mobiltelefonen, registrerer kortdetaljer i appen, og dermed er den klar til bruk. Det er i tillegg inkludert betalingsmulighet med SMS som en reserveløsning. Det garanterer at spilleren får gjennomført kjøpet.

– Det er veldig lettvint og greit. Løsningen er bra både for klubbene og brukerne. Brukerne behøver ikke å tenke på å ha med seg mynter eller poletter, og for klubbene kan løsningen installeres på eksisterende ballautomater. Dessuten er man ikke avhengig av å ha folk som sitter i klubbhuset og selger poletter eller ballkort, forteller Stig Olsson Risanger i InterPos AS til Norsk Golf.

Risanger sier at selskapet har vært i kontakt med en rekke norske golfklubber som har uttrykt et ønske om mer moderne løsninger. Miklagard Golfklubb var den første i klubben som fikk installert «eeZee Pay»-løsningen på sin ballmaskin på treningsfeltet. 

Tore Waagø, daglig leder for Miklagard Golfklubb, sier løsningen med mobilbetaling på ballmaskinen bare er en start.

– Vi startet et prøveprosjekt i høst hvor vi implementerte systemet. Det fungerer veldig bra. Alle går med telefon i lomma hele tiden, og vi tror dette er fremtiden for golfklubbene. Det er bedre service for medlemmene, og det er enklere å administrere for klubbene. Dessuten betaler vi mye i kommisjon til bankkortselskapene, så løsningen sparer oss penger. Fremover ønsker vi å bruke appen til veldig mye annet enn rangeballer, for eksempel forhåndsbetalinger av greenfees og turneringer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Appen brukes i skrivende stund kun til rangeballer på Miklagard. De har planer om at appen skal brukes til en rekke andre tjenester. (Foto: Getty Images)

Appen er utviklet av The Payment House. Geir Westbye i The Payment House peker på flere fordeler med en app-løsning fremfor kortbetaling.

– Vår løsning fjerner behovet for en tradisjonell betalingsterminal.  Vi har sørget for å utvikle en helhetlig webportal for alle involverte parter. Det betyr at klubben enkelt kan ha oversikt over alle sine transaksjoner, samtidig som de faktisk kan bruke samme løsning til å håndtere eventuelle supporthenvendelser fra medlemmene. Alt gjøres over luften. I tillegg har vi lagt til rette for at spilleren kan betale med tradisjonell SMS-betaling.  Alle transaksjoner vil vises i portalen for klubben.

Videre forklarer Westbye at når man først har lastet ned eeZeePay, vil man kunne benytte samme betalingsapplikasjon i flere av klubbens kanaler som for eksempel pro-timer, betaling for medlemskap og andre tjeneseter. 

– Målet er å få avtale med flesteparten av golfklubbene i Norge og Sverige i første fase.  Deretter har vi globale ambisjoner for denne løsningen, sier Risanger og Westbye.