1. Hold deg hydrert

Du har hørt det tusen ganger før, men viktigheten av å få i seg nok vann kan ikke understrekes ofte nok. Alltid ha vannflasken i hånden når du spaserer mellom slagene. Drikk heller mange småslurker enn å sluke en halvannenliters flaske ved hull 7. Drikk så du aldri rekker å bli tørst!

(Foto: Getty Images)

2. Hvor mange drikkeflasker?

Det er tungt å drasse rundt på en golfbag fylt opp med fem liter vann. Hør med klubben før du går ut, om hvor og hvor mange muligheter det er for påfylling av vann underveis. Hvis banen har mange drikkestasjoner, slipper du å fylle opp bagen med alt for mange flasker.

3. Spar energi der du kan

Varme sommerdager er energikrevende. Gjør alt i et litt roligere tempo enn du vanligvis ville gjort: Varm opp slik du vanligvis gjør, men ikke slit deg ut. Ta flere pauser mellom slagene på rangen, og drikk nok vann også før du går ut. På banen bør du ta en pust i bakken der du kan. Trafikkerte sommerdager  i «prime time» betyr ofte mye venting på teestedene.  Sett deg ned på benken i stedet for å stå og slå prøvesvinger i fem minutter.

Ved runding bør du ta en ti minutters pause (bare husk og slipp gruppen bak igjennom dersom de ønsker å gå rett til hull 10).

4. Bruk tralle

Det sparer deg for energi hvis du bruker tralle i stedet for bærebag. På dager med høy varme kan det være lurt å vurdere golfbil, spesielt hvis banen er lang eller kupert.

(Foto: Benjamin A. Ward)

5. Oppsøk skyggen

Har du mulighet til å gå i skyggen når du spaserer nedover fairway, bør du gjøre det. Det samme gjelder når du venter på din tur til å slå: oppsøk skygge der du kan. Husk også at paraplyen din beskytter mot mer enn bare regndråper.

(Foto: Benjamin A. Ward)

6. Kle deg med omhu

Gå for lyst tøy som ikke er for tettsittende. Bruk lette stoffer som «puster». Lyse farger fanger opp lite varmestråler, og som en ekstra bonus blir de ikke falmet slik mørkere farger kan bli. Husk at ultrafiolette stråler trenger gjennom lyst og lett tøy, så smør deg på hele kroppen, ikke bare stedene som er eksponert for direkte sollys. Bruk skjorte med krage – denne kan brettes opp for å beskytte nakken.

Lettere joggeskolignende golfsko som puster, er en klok investering på varme sommerdager. Dette er ikke dagene for dine sorte vanntette skinnsko.

7. Pakk med flere hansker i bagen

Svette hender betyr våte hansker. Ha med to ekstra hansker i bagen, og bytt hansker på hvert tredje hull. Da rekker hansken du har brukt å tørke før du tar den på deg igjen.

8. Ett håndkle er ikke nok

I tillegg til håndkledet du har festet på bagen for å rengjøre køllene, bør du pakke med et håndkle for ansikt og armer, og ett for å holde hendene og grepene på køllene tørre. Når det er veldig varmt, kan du dynke et av håndklærne i vann og ha det over hodet for å kjøle deg ned.

(Foto: Getty Images)

9. Energipåfyll

Varmen tapper deg for både energi og konsentrasjon, så ikke glem påfyll av drivstoff underveis. Det siste du ønsker, er å føle deg tung i kroppen på hull 1 på grunn av hamburgeren du trykket i deg før runden. Hold deg til lett mat som nøtter, sportsbarer, frukt, halvgrove brødskiver. En nedfrosset smoothie som smelter sakte mens du drikker den, er ikke bare sunt, men også herlig avkjølende. 

Les kostholdsekspert og NTNU-forsker Charlotte Björk Inguls tips til næringsinntak under golfrunden her.

(Foto: Benjamin A. Ward)

10. Smør deg underveis

Det er ikke bare før golfrunden du bør smøre deg med solkrem, men også flere ganger underveis.

En som har erfart den ytterste konsekvensen av å ikke smøre seg, er golfproff Peter Kaensche, som i 2012 fikk påvist ondartet hudkreft etter en føflekksjekk. Les hans historie her

Peter Kaensche har lært viktigheten av å smøre seg godt. (Foto: Benjamin A. Ward)

11. Vask hendene!

Påførsel av solkrem betyr glatte hender. Vask og tørk hendene godt etter å ha smurt deg, så slipper du å bekymre deg for å glippe køllen på neste slag.

12. Beskytt hodet

En caps, bøttehatt eller andre lette hodeplagg beskytter deg for solbrenthet, gir skygge til øynene og gjør at topplokket ikke blir overopphetet.

Solbriller med polariserte linser beskytter øynene for UV-stråler. Noen solbrilleprodusenter hevder til og med at deres golf-spesifikke linser gjør det enklere å lese konturene på greenene. 

13. Spar kaffen eller ølen til hull 19

Kaffe og alkohol er vanndrivende og dehydrerende, og øker kroppstemperaturen din. Røyk øker også kroppstemperaturen.

(Unntaket er hvis du heter Miguel Angel Jimenez. Da kan du gjøre absolutt hva du vil.)

(Foto: Getty Images)

14. Velg riktig tidspunkt

Hvis du synes det er ubehagelig å spille i sterk varme, anbefaler vi at du booker starttid tidlig om morgenen eller sent på ettermiddagen. Mindre trafikk på banen følger med som en ekstra bonus!

15. Det er ingen skam å snu!

Hvis du føler deg svimmel, er det på tide å komme seg tilbake til klubbhuset. Når kroppen forsøker å fortelle deg noe, er det som oftest med god grunn.

– – –

Har du gode sommertips til andre golfere? Rop ut i kommentarfeltet under!