Jon Rahm. Bryson DeChambeau. Gary Woodland. Brooks Koepka. Dustin Johnson. Det er liten tvil om hva de siste U.S. Open-vinnerne de siste årene har hatt til felles: de er høyreiste muskelbunter som er blant de lengstslående på touren, og i U.S. Open pleier dette konkurransefortrinnet å komme ekstra godt til syne.

Med sine 178 centimeter på strømpelesten og vekt på 70 kilo skiller imidlertid årets vinner Matthew Fitzpatrick seg drastisk ut fra gutta på listen over. 

Derfor var det mange som hevet både ett og to øyebryn da ballhastighetsmåleren på TV-sendingen viste at flere av Fitzpatricks driver klokket inn på 180 miles per time (290 kilometer i timen). Det er nesten på høyde med flere av de lengstslående på touren, og Fitzpatrick avsluttet U.S. Open helt oppe på 13.-plass på listen over turneringens lengstslående spillere – mildt sagt oppsiktsvekkende for en som før denne sesongen aldri har vært inne blant topp-120 på PGA Tours slaglengdestatistikk.

–  Han har gjort noen ekstreme forbedringer på utslagene sine på bare noen måneder. Jeg spilte med ham tidligere i år, og da slo han ikke i nærheten av så langt som han gjør nå. Jeg vet ikke hva han gjør. Kanskje han har blitt med på «Bryson-programmet» eller noe, sier verdensener Scottie Scheffler, som var en av mange av Fitzpatricks kollegaer som har lagt merke til utviklingen.

Så hvordan har han fått det til?

Da Fitzpatrick ble spurt om nettopp dette etter U.S. Open-seieren, forsikret han pressen om at det ikke dreide seg om inntak av ulovlige substanser. I stedet ga han honnør til svingtreneren Mike Walker og biomekaniker Sasho MacKenzie, og sammen har de brukt et system som heter «The Stack» for å jobbe målrettet med å bygge opp svinghastigheten.

(Artikkelen fortsetter under)

Dette er treningsutstyret som har gjort at Fitzpatrick har klart å øke ballhastigheten sin fra 165 til 180 mph. (Foto: The Stack System)

Slik funker «The Stack»

«The Stack» er et treningsredskap bestående av en fartskølle, eller «speed stick» med fem separate vekter som kan kombineres og justeres, hvor målet er å svinge de ulike vektene så hardt man kan (uten ball).

Det kan minne om SuperSpeed-pinnene, som for noen år siden revolusjonerte måten man trente svinghastighet på, og som har blitt fast inventar i bagen til mange av spillerne på touren. SuperSpeed er en golfkølle med en vekt i enden i stedet for et køllehode. Med settet kommer også forskjellige treningsøvelser som skal være med på å øke hastighten, og en radar som måler svinghastigheten.

Les også: Viktor Hovlands tips til mer lengde

Tanken er at svinghastighet er en egen ferdighet som krever dedikert trening. Dersom man slår en vanlig driver med ball, vil imidlertid mange automatisk forsøke å justere ned hastigheten for å ikke slå altfor skjevt. Det slipper man å tenke på når man trener med «speed sticks» uten ball, og når man jobber målrettet med å svinge med full kraft, vil man i teorien gradvis bygge opp maksgrensen for hvor raskt man klarer å svinge.

Det vil på sikt ikke bare føre til at toppfarten din øker, men også at dine kontrollerte svinger ute på banen blir raskere enn tidligere. 

Der «The Stack» skiller seg fra SuperSpeed, er den tilhørende mobil-appen som er synkronisert med med «speed-sticken».

(Artikkelen fortsetter under)

SuperSpeed-køllene har blitt populære treningsredskaper for spillere som søker mer svinghastighet. «The Stack» kombinerer denne ideen med et digitalt skreddersydd treningsprogram. (Foto: Getty Images)

Når du starter opp appen første gang, begynner du med å fylle inn formasjon om deg selv og ditt spill. Når all data er matet inn, blir du deretter satt til å gjennomføre en rekke svinhastighetstester med ulike vekter, som resulterer i en såkalt «force velocity profile», eller «kraft- og hastighetsprofil».

Deretter lager algoritmene i appen et tilpasset treningsprogram for deg basert på din svingdata, der målet er å øke svinghastigheten så mye som mulig over en periode på seks til ti uker og opptil 24 treningsøkter.

I treningsøktene spesifiserer appen hvor mye vekt du skal plassere i enden av «speed-sticken», hvor mange svinger du skal slå, og hvor mange sekunder hvile du skal ha mellom hvert settene. Underveis i treningen forteller appen deg også hva som er din potensielle maksimale slaglengde med driveren, basert på svinghastigheten du har for øyeblikket, og den lagrer alle dine personlige rekorder slik at du kan konkurrere mot deg selv og følge utviklingen.

Etter avsluttet treningsøkt får du til slutt forslag om hva som er det optimale tidspunktet for når du burde gjennomføre din neste treningsøkt.

Se en grundigere forklaring fra Sasho MacKenzie i videoen under:

(Artikkelen fortsetter under)

Selvtillitsboost

The Stack-systemet koster snaue 3500 kroner fra den amerikanske nettbutikken. I tillegg må det påberegnes toll, samt noen ekstra hundrelapper (eller tusenlapper) på en enkel launch-monitor som kan måle svinghastigheten underveis.

Prislappen ser uansett ikke ut til å skremme ivrige hobbygolfere som er på jakt etter mer lengde på utslagene, og umiddelbart etter Fitzpatricks seier på søndag ble Stack utsolgt på nettbutikken. Leveringstiden er i skrivende stund på tre uker.

– Jeg har trent religiøst med det, uke ut og uke inn. Det er egentlig som å gå på treningsstudio. Det er som et treningsprogram. Jeg skal være ærlig; det har gjort underverker, sier Fitzpatrick, som innrømmer at han tidligere kunne la seg psyke ut av å spille i lederball med noen som slo mye lenger enn ham.

– Hvis jeg var i denne posisjonen for tre år siden og spilte med Will (Zalatoris), hadde jeg vært bekymret for at jeg kom til å være 15 til 20 meter bak ham. Men i dag hadde jeg troa på at jeg kom til å slå forbi ham, og det gir åpenbart selvtillit når man vet at man har mindre kølle inn på det neste slaget.

– Det har defintivt noe å si mentalt når man slår forbi andre. Det føles ganske bra.