Verdensomspennende rapport: 29 prosent av ikke-golfspillende kvinner vil forsøke golf

Ny global undersøkelse konkluderer med at nesten en tredjedel av kvinner som ikke spiller golf, kunne tenke seg å teste ut sporten. Det beskrives som en mulighet verdt opptil 300 milliarder kroner for golfindustrien.​

Publisert

I 2009 møtte golfsporten veggen. Etter flere år med eventyrlig vekst begynte plutselig medlemstallene i golfklubber i hele den vestlige verden å rase.

I Norge har medlemsnedgangen i denne perioden vært på cirka 18 prosent. Den dramatiske nedgangen er langt fra unik for Norge.

De seneste årene har klubber, nasjonale forbund og golfsportens internasjonale styringsorganer jobbet på spreng for å finne løsninger på hvordan man kan få vekst i golfen igjen.

I Norge har man identifisert kvinner som et av de viktigste satsningsområde. Med en kvinneandel på bare 24 prosent i både Norge og golf-verden for øvrig er det her det er størst potensiale for stor vekst.

Nå gir tall fra en ny rapport, The Global Economic Value of Increased Female Participation in Golf, grunn til optimisme i golfbransjen. I en omfattende undersøkelse har et uavhengig markedsanalysebyrå spurt et representativt utvalg bestående av 14 000 mennesker en rekke spørsmål om golf. 

Undersøkelsen ble gjennomført i USA, Canada, Storbritannia og Irland, Sverige, Frankrike, Japan, Sør-Korea og Australia, på oppdrag fra det sveitsiske agronomi-selskapet Syngenta.

Dette er en enorm mulighet for golfindustrien. Nå må vi realisere denne muligheten og konvertere dette til engasjerende prosjekter for kvinner. Jeff Cox, Syngenta

Rapporten ble først omtalt av golfclubmanagement.net.

Undersøkelsen viser at hele 29 prosent av de ikke-golfspillende kvinnene, inkludert kvinner som tidligere har spilt golf, enten er interessert eller veldig interessert i å begynne med golf i løpet av de neste to årene.

Rapporten estimerer verdien av det uforløste potensialet til 35 milliarder dollar,  cirka 294 milliarder kroner. 

Selv om det er utopisk å tro at golfbransjen vil lykkes i å omvende alle disse kvinnene til golfspillere, gir det en indikasjon på hvor viktig rolle kvinner kan ha i å løfte golfsporten.

Rapporten anslår at det for hver kvinne som begynner med golf, genereres 936 dollar, cirka 8000 kroner, til golfbransjen hvert år.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mener golf er for dyrt

Å ha mulighet til å oppholde seg utendørs, avslapning og kvalitetstid sammen med familie og venner er det som appellerer mest for de ikke-golfspillende kvinnene. 

I rapporten heter det at de to mest effektive måtene å rekruttere og beholde kvinnelige golfere på er ved å gjøre golf rimelig og trening med pro gratis.

Rapporten forteller også at det er 38 prosent mer sannsynlig at kvinner introduserer barn for golfsporten fremfor menn, noe som indikerer at en økning i kvinneandelen også vil ha positive ringvirkninger i andelen barn og unge.

– For første gang noensinne har vi klart å kartlegge den latente golf-etterspørselen blant kvinner og estimere den potensielle økonomiske veksten det kan ha for den globale golfindustrien, sa Syngenta-sjef Jeff Cox da rapporten ble lansert i forbindelse med HSBC Golf Business Forum i Florida forrige uke.

– Som vår undersøkelse viser, er millioner av kvinner over hele verden interessert i å prøve golf de neste to årene. Dette er en enorm mulighet for golfindustrien. Nå må vi realisere denne muligheten og konvertere dette til engasjerende prosjekter for kvinner. Det krever at golfbransjen lytter til de konkrete behovene til kundene sine. Kjønnsmangfold er bra for sporten, og det er bra for økonomien. Ikke minst er det noe som er forventet i et moderne, globalisert samfunn, konkluderer Cox.

Carin Koch, kaptein for Europa under Solheim Cup i 2015 og ambassadør for Syngenta Golf, sier at det ikke er noen grunn til at golf ikke skal appellere like mye til kvinner som menn.

– Hvis golfen klarer å gjøre seg mer kvinne- og familievennlig, er det både en umiddelbar og langsiktig mulighet til å beholde og tiltrekke mange flere kvinnelige golfere og barn, sier Koch.

Rapporten kan lastes ned gratis her. 

Nøkkeltall fra rapporten

Kvinner som har sluttet å spille golf aktivt – hvorfor?

Golf er for dyrt – 30%

Familieforpliktelser – 30%

Det er for tidkrevende – 27%

Jobbforpliktelser gjør det vanskelig å spille – 19%

Begynte med en annen sport som er morsommere enn golf – 17%

Mine venner sluttet å spille golf – 17%

Jeg forbedret ikke spillet nok – 16%

Golf går for tregt for meg, jeg trenger en sport eller hobby som har høyere tempo – 12%

Golf er for frustrerende og vanskelig – 9%

Jeg hadde ikke tilgang til rimelig instruksjon – 8%

Det er for mange regler og restriksjoner – 5%

Instruksjon er for lite fokusert på kvinner – 3%

Treningen er for teknisk – 2%

Andre faktorer – 13%

Kvinner som ga opp golf etter to eller tre forsøk – hvorfor?

Golf er for dyrt – 37%

Det var ikke morsomt – 30%

Det tar for lang tid  26%

Begynte med en annen sport som er morsommere enn golf – 20%

Jeg forbedret ikke spillet nok – 18%

Golf er for frustrerende og vanskelig – 17%

Golf går for tregt for meg, jeg trenger en sport eller hobby som har høyere tempo – 15%

Familieforpliktelser – 12%

Golfbanene er lagd for erfarne golfere, ikke for nybegynnere – 12%

Jobbforpliktelser gjør det vanskelig å spille – 8%

Mine venner sluttet å spille golf – 7%

Golf var for skummelt – 7%

Det er for mange regler og restriksjoner – 4%

Andre faktorer – 8%

Hvordan beholde eksisterende golfere

På spørsmål om hvilke faktorer som ville få kvinner som allerede spiller golf til å spille enda mer i 2017, svarte de:

Gjøre golf rimeligere – 37%

Bedre vær – 22%

Gjøre golf mindre tidkrevende – 17%

Bo nærmere en golfbane – 16%

At man ble en bedre golfspiller – 15%

At min partner ogsp spilte golf – 14%

Avslappet kleskode – 13%

Billigere instruksjon/organisert trening – 11%

Billigere golfutstyr – 11%

Antall kvinnelige golfspillere blant respondent-nasjonene

USA – 6,6 millioner (23% kvinneandel)

Canada – 1,71 millioner (30%)

Storbitannia og Irland – 160 000 (16%)

Sverige – 120 000 (29%)

Frankrike – 100 000 (28%)

Japan – 1,75 millioner (23%)

Sør-Korea – 1,54 millioner (29%)

Australia – 250 000 (21%)

Gjennomsnittlig kvinneandel: 24%

Powered by Labrador CMS