TaylorMade satser aerodynamisk i jakten på fart

M5 og M6 er ut. SIM og SIM Max er inn. Her er første ordentlige titt på TaylorMades nye driver-, fairwaywood- og hybridserie i 2020.

Publisert

SIM står for «Shape in Motion», og viser til den spesielle geometriske formen på de nye køllehodene. Årets store nyhet er den store assymetriske og v-formede kjølen på undersiden av køllehodet. Den er konstruert for å maksimere svinghastigheten der man trenger det aller mest: den siste meteren før balltreffet og frem til balltreffet.

«Dette er der hvor den mest meningsfulle økningen av svinghastighet skjer. På tournivå pleier spillerne å aksellerere fra 90 mph til 120 mph i denne sonen. SIM-driverne er skapt for å forbedre aerodynamikken, og dermed køllehodehastigheten, i denne kritiske fasen i golfsvingen», skriver TaylorMade i en pressemelding.

(Artikkelen fortsetter under)

View this post on Instagram                   We asked our engineers to give you more distance & forgiveness in any way, shape, or form. SHAPE won. The all-new SIM, SIM Max and SIM Max·D drivers feature a rotated Inertia Generator designed to make this new head shape faster at the moment where every golfer needs it most—in the downswing. Hit the link in our bio to learn more. #SIMdriver A post shared by TaylorMade Golf (@taylormadegolf) on Jan 6, 2020 at 4:00am PST

Kronen (toppen av køllehodet) er også hevet noe for å forbedre de aerodynamiske egenskapene. Dette ville vanligvis ført til at tyngdepunktet på driveren kommer for høyt opp i køllehodet. Dette har TaylorMade motvirket ved å plassere en tung stålvekt langt ned og bak i køllehodet. Dette skal bidra til en høy ballbane og en slagflate som er tilgivende ved feiltreff.

Selv om TaylorMades nye storsatsing har fått nytt navn og fargetema (fra rødt til blått), har den også mye til felles med M5- og M6-serien som den nå avløser. Den matte karbonkronen er beholdt, og det samme gjelder slagflaten «Speed Injected Twist Face», der den kurvede slagflaten som skal minimere skruen ved feiltreff, er fylt opp med et gummilignende materiale på innsiden som skal sørge for at køllen ligger så tett opptil de maksimalt tillate verdiene for trampolineeffekt som er satt av golfsportens styrende organer.

Det blir som vanlig også en rekke justeringsmuligheter, og nederst på skaftet har man mulighet til å stille inn om man ønsker åpent, lukket, nøytralt køllehode, samt loft og lie-vinkel.

Driverne kommer i tre versjoner: SIM, Sim Max og Sim Max D for spillere som kjemper mot en slice, der førstnevnte driver i tillegg har en justerbar skinne på undersiden av sålen hvor man kan manipulere ballbanen ytterligere. Den har også en noe mindre slagflate enn de enda mer tilgivende SIM Max og Sim Max D, noe som bør tiltale de litt bedre spillerne som ønsker enda mer kontroll over ballbanen.

(Artikkelen fortsetter under)

Se bilder av de nye driverne, fairwaywoodene og hybridene under. Norsk Golf kommer tilbake med mer når vi får dem i hendene etter lanseringsdatoen 7. februar.

Veiledende priser:

SIM driver: 5 399 kroner

SIM Max og Max D driver: 4 899 kroner

SIM fairwaywood: 3 999 kroner

SIM Max og Max D fairwaywood: 2 799 kroner

SIM Max Rescue: 2 099 kroner

Bilder

Fairwaywooder

Hybrid

Powered by Labrador CMS