Gjorde caddien rett i å blande seg inn?
En feil dropp på lørdagen skulle vise seg å bli forskjellen på seier og andreplass for Rory McIlroy i denne helgen. Det var medspillerens caddie som sa i fra om regelbruddet etter runden. Caddiemiljøet er ikke imponert over hvordan situasjonen ble håndtert.

Rory McIlroys slurv med reglene kostet nord-iren tittelen i Abu Dhabi denne helgen, da han tapte med ett slag for spanjolen Pablo Larrazabal.
Det var caddieveteran Dave Renwick, som bærer bagen for Ricardo Gonzalez, som rapporterte om regelbruddet. Nå diskuteres det om caddien burde involvert seg i det hele tatt.
McIlroy droppet feil allerede på det andre hullet for dagen. Han fikk fritak fordi ballen lå på en gangvei, men droppet feil ettersom hans venstre fot fortsatt var på grensen til gangveien da han droppet ballen (Regel 25-1 under «unormale forhold»). Selv om caddie Renwick var vitne til hendelsen, ventet han helt til McIlroy hadde rullet i sin siste putt for dagen på det 18. med å si i fra.
– Om jeg hadde sett noe lignende, hadde jeg sagt i fra umiddelbart, eller i det minste sagt i fra til min spiller. Jeg forsøker å ikke blande meg inn i slike ting. Det er opp til dommerne. La spillerne håndtere dette på egenhånd, sier caddieveteran Brian Smith til golfweek.com.
Smith har i likhet med Dave Renwick lang fartstid i gamet. Han har vært caddie i 22 år, for spillere som Justin Leonard, Sean O´Hair og Brad Faxon. I motsetning til Renwick mener Smith at man bare burde involvere seg i sin egen spiller.
– Det var ikke riktig av ham å si i fra slik han gjorde det. Men jeg ville ikke hatt noe problem med det dersom han gjorde McIlroy oppmerksom der og da, sier Smith.
I følge golfweek.com lyder rapporten fra Abu Dhabi at caddie Renwick var nesten 30 meter unna McIlroy da han droppet, og rakk ikke å rope på McIlroy i tide før han slo slaget sitt etter å ha droppet.
Dersom rapporten stemmer, er spørsmålet om Renwick burde involvert seg etter at han ikke rakk å si i fra?
Jay Haas Jr. har selv spilt profesjonell golf, og går nå caddie for sin bror Bill Haas Jr. Han mener Renwick er i sin fulle rett til å si i fra i det regelbruddet skjer – eller i det minste fortelle sin spiller slik at han kan steppe inn.
– Jeg ville ikke ventet til det 18. hullet. Om jeg hadde ventet helt til det 18. hullet vet jeg ikke om jeg ville sagt fra, sier Haas Jr til Golfweek.
Zach Johnsons caddie, Damon Green sier han bare ville sagt fra til sin egen spiller.
– Jeg hadde fortalt det til min spiller og latt han håndtere det slik han selv ville. Jeg mener i grunn at det ikke er oss caddiers jobb å involvere oss i reglene, forklarer Green. Også han mener at Renwick burde sagt i fra til sin egen arbeidsgiver i stedet for å gå direkte til McIlroy.
Tourspiller siden 1989, Jerry Kelly mener Renwicks veteranstatus gir ham rett i å steppe inn å si i fra, men synes også timingen var merkelig.
– Å vente til det 18. er virkelig pyton. Dersom du ser noe må du si det der og da. Hvis ikke bør man kanskje la være. Davey (Renwick) trodde han gjorde det riktige ved å si ifra; han gjorde det bare på feil tidspunkt.