Felles løft i golf-Norge

Denne våren skal golf på alvor bli kjent som en sosial familieaktivitet. Målet er 200 000 spillere.

Publisert

Landets golfklubber og Norges Golfforbund står samlet bak den storstilte profileringskampanjen som i løpet av våren vil fylle både aviser, magasiner, plakatvegger og riksdekkende etermedier.

– Dette er et fellesløft for å fortelle nasjonen hva golf i Norge virkelig handler om, sier markedsansvarlig i NGF, Atle Øi.

Hovedmålgruppen er kvinner, ettersom golfsporten består av 70 prosent menn. Ved å få kvinnene på banen når golfen både kvinner og menn samt at terskelen for barn og unge også blir lavere.

«Sammen-sport»

Kampanjen, med det gjentagende budskapet «Jo mere vi er sammen», har i hovedsak tre ting å fortelle.

– Det aller viktigste å fortelle omverdenen er at golf er en «sammen-sport». I altfor liten grad har golfsporten klart å få fram de sosiale verdiene som gjør at hele familier kan utøve en felles sportslig aktivitet. Kan vi styrke golfens omdømme som en «sammen-sport», vil vi også knekke tidsklemma. Ingen snakker om at familieturer i skog og mark tar for lang tid. Dit må vi også komme med golf, fastslår Øi.

I tillegg skal kampanjen understreke golfsportens folkelige tilnærming og gjøre det klart hvor enkelt det nå er å starte med golf.

– Teoretiske og praktiske prøver er ikke lenger en del av den norske golfopplæringen, men «Veien til Golf» er ikke godt nok kjent. Derfor er det viktig å fortelle at eksamen er avlyst, sier Øi.

Ingen snobber her

Bildene, teksten og det grafiske uttrykket i annonsene skal ha en bred og folkelig appell. Og vise golf slik den allerede oppleves for titusenvis av nordmenn; naturlig som den norske granskauen.

– Golf har for lengst blitt en folkesport i Norge, men på gata henger det fortsatt igjen utdaterte oppfatninger om at golf er dyrt og bare for det øvre lag av samfunnet. Det stemmer ikke. Og derfor må vi ikke bare fortelle det, men også vise det i konkrete tiltak, sier Atle Øi.

Tre målgrupper skal nås med det nasjonale kampanjeløftet. Selve navet i den norske kjernefamilien, kvinnen, er den aller viktigste (se egen sak). Dernest kommer barn og alle de «nedfrosne» spillerne som kanskje har tatt et kurs tidligere, men som nå trenger et lite puff for å komme i gang igjen.

Kampanjen starter ved påsketider. Etter en formidabel økning av antall norske golfspillere på 90-tallet, har tallet stagnert på 125.000. Nå håper NGF på bevegelse igjen.

– Vi sikter mot 200.000, sier Atle Øi.

Powered by Labrador CMS