Noen nøyaktig dato for lansering av appene for Android og Windows Phone er imidlertid ennå ikke satt. NGF har heller ikke fått noen hundre prosent garanti fra Golfbox om at appen vil være ute i tide til sesongstart.
 

– Vi har ikke fått noen garantier, men all informasjon vi sitter på tilsier at appen skal være klar til sesongåpning, sier kommunikasjonsansvarlig i NGF, Tom Gundersen til Norsk Golf.
 

– Hva definerer dere som sesongstart?
 

– Sesongstart er veldig variabelt rundt omkring i Norge, men vi har starten av april som utgangspunkt.

 

 

Overtar all utvikling innomhus
 

Golfbox har tidligere hatt en ekstern underleverandør som har levert appteknologien. Da det samarbeidet ikke fungerte, bestemte Golfbox seg i vinter for å overta ansvaret for apputviklingen. Det har ført til at prosessen med lansering av apps til Android og Windows har drøyd mye lenger enn ønsket.
 

– Dette har i tillegg skjedd samtidig som Golfbox har jobbet med å lansere sin nye turneringsmodul. Disse hendelsene har gjort at apputviklingsprosjektet dessverre har tatt mye lenger tid enn vi har ønsket, sier Gundersen til Norsk Golf.
 

Carsten Plenge Overgaard i Golfbox bekrefter til Norsk Golf at Golfbox har tatt sitt app-utviklingsprosjekt «in house».
 

– Golfbox har nå kjøpt seg fri fra samarbeidet på alle app-platformer. Dette betyr nå at Golfbox har hundre prosent kontroll over utviklingsprosessen som nå foregår in house i et team av erfarne og til formålet nyansatte medarbeidere, forklarer Overgaard til Norsk Golf.
 

Den nyeste oppdateringen som har kommet til iPhone-appen er hundre prosent i regi av Golfbox, og danskene mottok nylig kildekoden til Windows og Android-apps fra deres tidligere underleverandør. 
 

Det er verifisering av kildekoden som er avgjørende for når lanseringen kan skje.

 

 

Forståelse for irritasjonen 

 

– Hva blir konsekvensen dersom Android og Windows-appene ikke er klare til sesongstart i april, Tom Gundersen?

 
– Vi forholder oss til at Golfbox har erkjent at de var uheldige i forbindelse med iPhone-lanseringen, og de har erkjent at de har hatt problemer med Android og Window. De har iverksatt drastiske tiltak for å rydde opp i dette. Da har vi ingen grunn til å tro at ikke de er i stand til å levere som lovet, i og med at de nå har kontroll på alt innomhus.
 

– På et generelt grunnlag, hvordan mener NGF samarbeidet med Golfbox har fungert?
 

– Isolert sett skulle vi sett at samarbeidet rundt denne appen hadde vært bedre. Når det er sagt utgjør dette en veldig liten del av vårt totale samarbeid med Golfbox. Vi må huske at vi med Golfbox i dag har et effektivt verktøy både for den enkelte golfers tidsbooking, og for klubbene som har et administrasjonssystemsom det har vært lite problemer med. Golfere som husker tilbake til før 2010 husker hvor mye problemer det var den gang, og de problemene er nå borte.

 

– Totalt sett må vi si at Golfbox har levert veldig bra på de viktige områdene. Denne app-saken er et parentes i den store sammenhengen,  selv om vi har full forståelse for at dette utgjør et betydelig irritasjonsmoment for Android- og Windows-brukere som gjerne skulle hatt tilgang til det samme tilbudet som Apple-brukere, avslutter Tom Gundersen i NGF.

 

 

Relaterte saker:

 

NGF og Golfbox i oppvaskmøte

 

– App-lanseringen et resultat av dårlig kommunikasjon

 

Tester ut Golfbox-løsning i årets første turnering