Det er Aftenposten som melder om Tuttas nyansettelse onsdag.

 

Tutta valgte for en halvannen måned siden å bryte med sin manager Kevin Skabo for å opprette eget management-selskap. I en pressemelding sendt ut fra «Team Tutta» het det: «Suzann Pettersen starter eget managementselskap. Selskapet skal ivareta Tuttas interesser i Norge, herunder forvalte hennes sportslige engasjement, hennes samarbeidsavtaler og hennes investeringer.»

 

Det er nå klart at Geir-Olav Killingstad (50) overtar roret etter Skabo. Killingstad har bakgrunn fra Intersport hvor han var markedsdirektør. Han studerte ved Norges Handelshøyskole, og har tidligere jobbet i blant annet Ricco Vero, Picnic Nordic AS og Leiv Vidar AS. 

 

I motsetning til tidligere manager og barndomsvenn Kevin Skabo, kjente Tutta etter det Norsk Golf kjenner til ikke Killingstad fra før.  

 

Killingstad sier til Aftenposten at han synes det blir spennende å drive merkevarebygging av Suzann og hennes to turneringer Suzann Pro- og Junior Challenge. Nike-avtalen skal også reforhandles, og Tutta sier til Aftenposten at hun ønsker å fortsette med den amerikanske sportsgiganten, men holder flere døre åpne. Killingstad tar også sikte på å gjøre sin nye arbeidsgiver enda større i Asia – hvor hun har vunnet fem turneringer som profesjonell. Sist var for bare noen dager siden da hun vant lag-VM individuelt i Kina.

 

– Golfen vokser i Østen, og spesielt er Kina i stor utvikling. I Østens synes de det er spennende med utenlandske stjerner, og at stjernene er blonde kvinner gjør heller ikke noe. Det er stor interesse rundt Suzann. Hun kan få 100-200 000 dollar i Østen bare for å møte opp. Petter Northug har begrenset interesse i verden. Tutta driver en verdensidrett, sier Killingstad til Aftenposten.

 

Det har vært en asiatisk invasjon i internasjonal kvinnegolf de siste årene, og Kina er blant de mest «up and coming». Tutta uttalte i forkant av forrige ukes seier i World Ladies Championship at hun ser på utviklingen som positiv:

 

Det er rett og slett skummelt det potensialet de har her. Shanshan Fengs suksess i USA og hennes seier i LPGA-mesterskapet var et stort boost for kinesisk golf, og det er gøy å se golf spre seg over hele verden. Som R&A-ambassadør, hvor man prøver å gro golfsporten over hele kloden, er det fint at vi kan reise flere steder for å vise hva vi klarer, sa Tutta om den kinesiske veksten i en pressekonferanse i forkant av turneringen.