Du har kanskje sett dem allerede. I forrige uke rullet golfforbundet ut nye filmsnutter i sosiale kanaler. Kampanjen, laget av Jeppe Christoffersen, André Jåtog og Aleksander Ottersen Mile, har som mål å lede Golf-Norge til bedre vaner.

– «No-show», nedslagsmerker og oppslått torv er kjente problemer i golfen, og holdningskampanjer har det vært flere av, men jeg håper at vi har klart å få fram budskapet på en litt annen måte denne gangen, sier André Jåtog i NGF.

For tematikken er høyaktuell. Antall golfspillere har økt kraftig i koronaperioden. Alle spiller vi flere runder. Og slitasjen på banene er merkbar.

(Artikkelen fortsetter under)

Et selvforsterkende problem

– Det er stort press her. Og vi jobber kontinuerlig for å lære opp spillerne til gode vaner, sier daglig leder Per Kristoffersen i Losby GK.

En av golfboomens skyggesider er den harde kampen om starttider. I frykt for at alle tider skal bli revet, er det nettopp det som skjer. Mange spillere booker flere tider enn de behøver.

– Det blir et selvforsterkende problem. Og selv om folk stort sett er ganske flinke, er det fortsatt en del som ikke dukker opp eller avbestiller for sent, slik at andre ikke får sjansen, forteller Kristoffersen.

Når det gjelder banepleie, forsøker Losby GK å påvirke spillerne positivt gjennom nyhetsbrev og egen nettside. At NGF nå tilgjengeliggjør videoer, er et positivt bidrag i arbeidet.

– Dette er et generelt problem der verken medlemmer, gjester, etablerte spillere eller nybegynnere er bedre eller verre enn andre. I hvert fall er ingen slik trend hos oss. Det syndes nok litt i alle gruppene, og mest fordi folk glemmer det, tror Per Kristoffersen.

Tar forhåndsbetalt

I Drøbak GK, hvor sommerturistene strømmer på utover i juli, har man nå valgt å ta forhåndsbetalt av gjestespillerne. I tillegg kan medlemmene maksimalt bestille fire runder per uke.

– Vi får naturlig nok en del negative tilbakemeldinger på det. Samtidig er det også mange som ser nytten av tiltakene. Det gir flere tilgjengelige tider, bekrefter daglig leder Jens Gilboe.

Også han ønsker den nye holdningskampanjen velkommen.

– Vi ønsker jo at alle reparerer nedslagsmerker på greenene og legger tilbake oppslått torv på fairwayene. Mitt inntrykk er at de erfarne golferne har mest å hente på området. Nybegynnerne er kjempestolte hvis de treffer greenen på innspillet og løper nærmest til merket for å reparere det.

Over tid er det helt avgjørende for banekvaliteten at spillerne selv bidrar til å reparere gresset umiddelbart.

(Artikkelen fortsetter under)

Glimt i øyet

– Golfbaner består av edle gressarter som banemannskapene iherdig forsøker å etablere. Når gresset blir skadet eller dør, erstattes det av tunrapp – og de edle artene blir utkonkurrert. Resultatet er små tuer som gjør banen ujevn, forklarer anleggssjef Pål Melbye i NGF.

– For der gresset er dårlig, kommer alt annet, sier han.

Og selv om problemet er alvorlig nok, har den nye holdningskampanjen glimt i øyet.

– Det finnes nok av instruksjonsvideoer som viser hvordan man skal reparere et nedslagsmerke, og derfor har vi valgt en litt annen form, sier André Jåtog.

I stedet for å rette en pekefinger mot synderne, gir kampanjen gode råd om hvordan du enkelt kan bli godt likt og populær i golfmilljøet.

– Det er mye som er vanskelig i livet, men å legge tilbake oppslått torv, avbestille en starttid eller fikse et nedslagsmerke, er ganske lett. Det burde vi alle klare, smiler Jåtog.