Her er TaylorMades nye M5- og M6-serie

TaylorMade Golfs M5 og M6 viderefører og videreutvikler teknologien fra fjorårets Twist Face-suksess. Se de første bildene av driverne, woodene og hybridene her.

Publisert

I fjor lanserte TaylorMade M3- og M4-series med den nye slagflateteknologien «Twist Face». Den nyutviklede slagflaten var slik navnet tilsier, vridd på en måte som gir bedre vinkel på slagflaten på de vanligste feiltreffene. Driverne fikk noe mer loft på tåen enn på hælen for å sikre at dårlige balltreff får en mer nøytral ballbane uten så mye skru.

Torsdag annonserte TaylorMade sin nye M5- og M6-serie, og der har de nå utviklet denne slagflateteknologien ytterligere. Denne gangen har de imidlertid lagt mer vekt på hvordan de kan presse ut enda høyere ballhastighet ved feiltreff. Og TwistFace-teknologien er i tillegg for første gang å finne i wooder og hybrider også.

De mest synlige endringene på årets modell er det nye fargetemaet med sort, grått og rødt, den matte karbonkronen og de to røde skruene som stikker ut nederst på slagflaten på driverne. Disse skruene kalles «Speed Injected Twist Face» og skjuler et gummilignende materiale TaylorMade har sprøytet på innsiden av slagflaten. Hvorfor, lurer du kanskje på nå?

(Artikkelen fortsetter under)

Golfsportens styrende organer har satt «trampolineeffekten» på drivere til 0,830 COR. Dette tallet viser til hvor effektiv energioverføringen er mellom to objekter som kolliderer. Det siste utstyrsprodusentene ønsker å gjøre, er å lage en ulovlig driver som går over denne grensen. Dermed har de de pleid å produsere køller som holder seg litt på innsiden av grensen. Ettersom det er små forskjeller i produksjonsprosessen fra driver til driver, er det noen køller som er lenger unna COR-grensen, mens andre ligger helt inntil.

TaylorMades mål med «Speed Injected Twist Face» er at alle driverne i produksjonen skal ligge så tett inntil COR-grensen som overhodet mulig. TaylorMade M5 og M6-driverne produseres slik at køllehodene først er rett over den lovlige grensen. Deretter sprøyer de flytende «resin»-materiale på innsiden av slagflaten. Når denne stiver, reduserer det trampolineeffekten i køllehodet akkurat nok til at køllen blir lovlig. 

M5 er den mest justerbare av de to nye modellene, og er dermed sammenlignbar med fjorårets M3-versjon. Ved å flytte på to vekter på 10 gram hver seg kan man justere ønsket høyde og skru, og når man kombinerer dette med justeringsmulighetene i «hoselen», det vil si der hvor skaftet er festet til køllehodet, har M5 hele 1770 unike innstillinger.

M5 kommer også i en tour-versjon med et mindre køllehode for de bedre spillerne som ønsker muligheten til å forme ballbanen mer eller presse ned ballbanen litt.

(Artikkelen fortsetter under)

Introducing Speed Injected Twist Face, our revolutionary new process of calibrating EVERY individual head to the threshold of the speed limit—only in M5 & M6 drivers. #InjectedTwistFace pic.twitter.com/9BRIyY8HTt — TaylorMade SA (@TaylorMadeSA) January 3, 2019

M6 skiller seg fra M5 på flere måter. Den har færre justeringsmuligheter, men er til gjengjeld også 800 kroner billigere. Køllehodet har et litt større «fotavtrykk» enn M5, og enda mer vekt er flyttet langt bak og ned i køllehodet for en høy ballbane med lite spinn. M6 kommer også i en draw-versjon som heter «D-Type», som bør være perfekt for spillerne som kjemper mot golfernes store folkesykdom: slice. D-Type har nesten 20 meter mer draw-bias enn standardversjonen til M6.

M5- og M6-serien er tilgjengelig fra 15. februar, men kan forhåndsbestilles fra 14. januar. Scroll nedover for å se priser og bilder av de ulike køllemodellene.

M5-driver

Pris: 5 699 kroner. Tour-versjonen lanseres 1. mars til samme pris.

M5-wooder

Pris: 3 999 kroner

M6-driver

Pris: 4 899 kroner for standardversjon og D-Type

M6-wooder

Pris: 2 799 kroner

M6-rescue

Pris: 2 299 kroner

Powered by Labrador CMS