PING mener de endelig har klart å knekke koden

Mer hastighet, mer tilgivende og deres første driver med flyttbar vekt er høydepunktene i Pings nye G410-serie.

Publisert

PING har ikke for vane å kaste seg på utstyrstrender før de er grundig testet og de kan garantere at endringene ikke går på bekostning av andre kvaliteter. Derfor har PING til nå vært forsiktige med å gi spillere for mange muligheter til å flytte vekt rundt i køllehodet for å spesialtilpasse ballbanen etter sine behov.

Deres eksperimenter med justerbare drivere har nemlig vist at de flyttbare vektene ofte har en negativ påvirkning på køllens tilgivende egenskaper

Nå mener PING imidlertid at de endelig har klart å lage en justerbar driver hvor man verken må ofre hastighet eller lettspilte egenskaper. Resultatet er G410.

PING sier G410 kombinerer det beste fra to verdener og hevder den har 15 prosent høyere MOI (Moment of interia – treghetsmoment) enn gjennomsnittlige drivere med flyttbare vekter. Og ikke nok med det: de påstår at G410 i tillegg har seks prosent høyere MOI en gjennomsnittlige drivere uten tilpasningsmuligheter.

– Målet vårt har vært å klare å løse dette problemet uten å ta et steg bakover, sier PINGs visepresident for produktutvikling, Marty Jertson i en pressemelding.

For at en driver skal bli så tilgivende som mulig, er det avgjørende at mye av massen i køllehodet er plassert i perimeteret på køllehodet. For å få til dette med G410 har PING lagd en tynn kanal på baksiden av køllehodet med en vekt på 16 gram.

Denne kan flyttes mellom de tre alternativene draw, fade og nøytral.

Køllehodet er på 455 cc, det vil si 5cc mindre enn den maksimalt tillate industristandarden som de fleste andre utstyrsprodusentene har lagt seg på.

PING har heller ikke hoppet på trenden med køllehoder i karbon, men holder seg trofaste til titanium for å beholde den velkjente og populære PING-følelsen. De fortsetter også med de karakteristiske «Dragonfly»-finnene på toppen av køllehodet, som skal bidra til bedre aerodynamiske egenskaper når du svinger køllen.

I tillegg har PING gjort headcoveret tyngre (!) for å forhindre at det blåser av gårde på vindfulle dager.

Fargetemaet er endret fra mørkegrått, sort og brun til sort og rødt, ikke ulikt fargevalgene til årets drivere fra Wilson og TaylorMade.

G410-driveren kommer også i en draw-versjon med lettere svingvekt og vekten på 16 gram er flyttet nærmere hælen enn normalt.

Standardskaftene som tilbys, er PING Alta CB Red 55 og Ping Tour 65 og 75, men det er et hav av andre muligheter gjennom custom fitting.

G410-serien inkluderer også nye wooder, hybrider og jernkøller. Woodene har fått en noe lavere profil og tyngdepunktet nærmere slagflaten sammenlignet med den foregående G400-serien, for å skape høyere ballhastighet og gjøre den enklere å slå rett fra fairway uten pegg.

Felles for både driverne, woodene og hybridene er også at det blir flere muligheter for å justere både loft og lie-vinkel på køllene.

De nye G410-jernkøllene er mer kompakte og har mindre offset enn G400-køllene som nå er på vei ut av sortimentet, men skal til gjengjeld likevel være mer tilgivende. Dette skal PING ha fått til takket være mer hensiktsmessig plassering av vekten i køllehodet og en tynnere og mer eksplosiv slagflate med «trampolineeffekt».

G410-serien rundes av med et spennende Crossover-jern, et driving-jern som skal kombinere de beste egenskapene fra lettspilte hybrider med utseendet til klassiske bladjern.

Norsk Golf har foreløpig ikke fått informasjon om når køllene lanseres i Norge, eller hva som blir de veiledende prisene. Vi kommer tilbake med mer!

Powered by Labrador CMS