NYE REGLER//

Ballen må bremses – her er fire måter å gjøre det på

Nye regler har gitt ballfabrikkene en ny utfordring. Og ingeniørene har flere veier å gå for å lage baller som blir godkjent.

Titleist Pro V1 har i mange år vært verdens mest populære golfball. Nå må også denne endres for å tilpasses det nye regelverket.
Titleist Pro V1 har i mange år vært verdens mest populære golfball. Nå må også denne endres for å tilpasses det nye regelverket.
Publisert Sist oppdatert

Bekreftelsen kom i forrige uke. For å stagge de økende lengdene i golfsporten innfører USGA og R&A nye regler for golfballen. Innen 2028 må alle profesjonelle spillere bruke baller som flyr kortere enn i dag. Fra 2030 gjelder reglene for alle.

Nyheten ble ikke tatt godt imot av ballprodusenter verden over. Deres ingeniører må nå finne den smarteste måten å holde seg innenfor makslengden på 317 yards i den skjerpede testen der ballmodellene godkjennes.

Ifølge Golf.com er det i hovedsak fire måter å gjøre det på.

1) Endre ballens mønster 

Aerodynamikken til en golfball synes enkel. Men bak mønsterdesignet skjuler det seg komplisert matematikk og avansert 3D-modellering for å oppnå en jevn ballbane for alle køllene. 

Ingeniørenes mål er å maksimere løft samtidig som de skal redusere luftmotstanden. Ved de høyeste svinghastigheter med en driver må en golfball forbli i luften så lenge som mulig uten å skape for mye luftmotstand, noe som ville resultere i tapt hastighet og lengde.

Med de nye reglene er det teoretisk mulig å la kjernen og skallet forbli uendret, og bevisst lage et mønster (dimpler) som skaper høyere luftmotstand. Det vil bremse ballen, spesielt ved høyere svinghastigheter. 

2) Gjøre ballen større

For å skape mer luftmotstand er det også mulig å øke størrelsen på golfballen marginalt. Dette er mulig fordi golfreglene bare setter grenser for hvor liten (minst 42,67 mm i diameter)– ikke stor – en golfball kan være.

En annen interessant faktor er at en økning i golfballens diameter vil gjøre dem mer tilgivende for spillere med lavere svinghastigheter, altså brorparten av hobbygolfere verden over. 

Vi kan derfor oppleve å slå denne typen baller lenger enn ballen vi spiller med i dag.

3) Gjøre ballen lettere 

På samme måte som golfreglene kun setter en grense for hvor liten en golfball kan være, setter de også bare en grense for hvor tung den kan være (maks 45,93 gram). 

Altså kan ingeniørene gjerne gjøre ballene lettere.

Selv om en lettere golfball teoretisk kan oppnå høyere utgangsfart, vil ytre faktorer som luftmotstand ha større effekt på ballens flukt. I likhet med en bordtennisball vil hastigheten til lettere golfballer reduseres raskere enn en ball med maksimal tillat tyngde.

4) Redusere kompresjonen i ballen

Kompresjonen i en golfball kan enklest forklares som hvor «hard» ballen er.  Alle baller skvises sammen (mer enn du tror!) når køllehodet treffer den. Og en ball med lavere kompresjon vil ha lavere hastighet da energioverføringen reduseres.

Tenk hvordan støtdemperne fungerer på bilen din. Jo mer de komprimeres og absorberer energi, jo mindre energi overføres til karosseriet. Fysikken er den samme for golfballer.

Det er verdt å merke seg at baller med lavere kompresjon kan ha en positiv effekt på slaglengdene for spillere med lavere svinghastigheter, altså de fleste av oss.

Dette kan derfor være en smart vei å gå for ingeniørene. Testmetoden til USGA og R&A foregår med høy svinghastighet (125 mph). Ved å redusere kompresjonen i ballene kan man derfor redusere lengdene for elitespillerne samtidig som lengdene opprettholdes – eller til og med økes – for hobbygolferne

Konklusjon: Uansett hvilken metode fabrikkene velger, vil spillerne med høyest svinghastighet – altså tourspillerne – se den største forskjellen i slaglengder. Resten av oss vil slå like langt inn i skogen som før.

Powered by Labrador CMS