Golf midt i Oslo: – Vi lager klær til amatøren, ikke til Dustin Johnson

På Majorstuen i Oslo, en snau mil fra nærmeste pro shop, holder gründerbedriften July til. Målet er å selge klær som hører hjemme både på banen og i byen.

Publisert

– Vi ønsker egentlig bare å lage skikkelig bra produkter for vanlige folk som elsker golf, men som ikke ønsker å se ut som Dustin Johnson når de spiller, forteller Petter Syberg (34).

Han og samarbeidspartner Kevin Hagen (48) startet July, eller July Sporting Goods, offisielt for to år siden. Siden da har oppstartsbedriften med vilje gått litt under radaren.

– Først og fremst har vi fokusert på organisk vekst. Gjennom jungeltelegrafen og sosiale medier har vi bygget opp et brand som ikke er på ytterkantene av det man kan kalle golfmote, sier Hagen.

Det begrensede sortimentet består av to forskjellige polo-skjorter, en shorts, capper, sokker og belter, samt pegger, flasker og «stuff bags». Designet står gründerne for selv og for øyeblikket er mesteparten av produksjonen lagt til Portugal. Hovedfokuset er å lage fleksible og tidløse kvalitetsprodukter.

På sikt skal sortimentet utvides, men gründerne har ikke dårlig tid med å pumpe ut varer.

– Dette skal vi være tålmodige med. Ønsket er å kunne fortsette med dette så lenge vi synes det er gøy, sier Syberg.

Rettet mot hverdagsgolferen

Begge to er aktive spillere, og begge to følte noe manglet på golfklærmarkedet:

Produkter som er designet for den personen som elsker golf, men som ikke ønsker en egen garderobe med golfklær.

– Mye av det man får kjøpt i dag er rettet mot eller basert på toppidretten. Lite av det passer til hverdagen. Våre klær skal passe like godt på banen som i en middag eller noe annet, sier Hagen, før han fortsetter:

– Når dette er sagt er de absolutt laget med golf som hensikt. Vi har tatt bevisste valg hele veien som gjør at de passer perfekt til spillet med tanke på materialer, komfort, lommestørrelse og lignende, legger han til.

Inspirasjonen har de fått fra andre idretter. Eksempelvis i utendørs- og klatresegmentet fokuserer amerikanske Gramicci på hverdagensbrukeren, mens Boston-baserte Tracksmith lager løpebekledning rettet mot amatøren.

Dette segmentet ønsker July å fylle i golf-verden.

– Det blir på en måte et nisjebrand innad i et nisjemarked, forklarer Syberg.

Åpne dører ved Vestkanttorget

Til daglig jobber de to med å bygge opp merkevarer for andre. Det var gjennom dette arbeidet Hagen og Syberg ble kjent med hverandre. Da det viste seg at de satt med samme følelser om golfklær inngikk de samarbeidet som i dag er July.

– Dette er først og fremst et kjærlighetsprosjekt, men det er også en business vi ønsker at skal lykkes. For øyeblikket vil vi bare vokse med det, lage kule ting og skape miljøer hvor likesinnede møtes, forteller Hagen.

Dørene er ofte åpne der de holder til ved Vestkanttorget på Majorstuen. For øyeblikket er det kun mulig å handle på nettbutikk, men arbeidet med å få July inn i vanlige butikker er i gang.

Powered by Labrador CMS