THE OPEN CHAMPIONSHIP//

I denne «smørebussen» kvesses Hovlands våpen

Linksgolf krever sine tilpasninger, og i PINGs avanserte trailer har spillerne alt de trenger.

John A. Solheim (t.h.) overtok som PINGs toppsjef etter sin far og grunnlegger, nordmannen Karsten Solheim. Nå har han gitt stafettpinnen videre til tredje generasjon, men overvåker alt som skjer, også i bussen der Dominic Griffiths og PING-teknikerne tilpasser utstyret til stjernene.
Publisert

HOYLAKE (England): Uke etter uke på touren ruller den perlehvite PING-traileren fra sted til sted. Den kostbare lastebilen tilbakelegger rundt 50.000 og 60.000 kilometer i løpet av en sesong, og fungerer som et andre hjem for PINGs køllemakere, ledere og kontraktfestede spillere.

Denne uka er de på plass på Royal Liverpool for å legge forholdene best mulig til rette for Viktor Hovland og de øvrige PING-stjernene.

– Her inne får spillerne all den hjelpen de trenger. Normalt slipper vi ikke spillerne lenger inn enn her vi står nå. Dette er teknikernes arbeidsområde, smiler Dominic Griffiths, som har den direkte kontakten med spillerne i Europa.

Bak treningsområdet på Royal Liverpool har «smørebussen» til PING fått plass, side om side med de andre utstyrsleverandørene.

Det norske eventyret

Norsk Golf har fått adgang til bussen for å intervjue John A. Solheim, yngstesønn av Karsten Solheim, som kom til USA sammen med sine norske foreldre, utdannet seg til ingeniør, og i 1959 dro i gang PING, som i dag er en av de største utstyrsleverandørene i internasjonal golf.

– Min far startet opp helt alene i en garasje i California, hvor han lagde de første PING-putterne. I dag har jeg selv ført selskapet videre til en av mine sønner, og vi er selvsagt stolte av hvordan det har utviklet seg gjennom tre generasjoner, sier John A. Solheim.

Vi skal spare det meste av Solheim-intervjuet til en større feature om «det norske golfeventyret» til vår magasinutgave i september, og heller ta med dere lenger inn i den imponerende PING-bussen.

Dominic Griffiths trekker ut den ene skuffen etter den andre.

– Her har vi alt vi trenger av grep, skaft, køllehoder og vekter i alle mulige varianter. Den mest travle perioden for oss er normalt tirsdag og onsdag før en turnering, men her i The Open er spillerne gjerne på plass en dag tidligere, så derfor er det roligere her i dag, forklarer han.

Overgangen til linksgolf – med harde, kortklipte fairwayer og dype bunkere – gjør at flere spillere justerer bagen før The Open på Royal Liverpool.

Justeringer for linksgolf

De to foregående dagene har det vært full aktivitet i den hvite doningen. Og enda høyere var tempoet før Genesis Scottish Open sist uke. Overgangen fra «Florida-golf» på PGA-touren til linksgolf i Storbritannia tvinger fram sine justeringer.

– Det har vært et stort antall toerjern som skal tilpasses, og det korte gresset gjør at mange også velger andre wedger enn de normalt spiller med, gjerne med mindre bounce, forklarer Griffiths.

– Men forholdene her på Royal Liverpool er ikke fullt så tørre og harde som vi kunne forvente. Så en del av spillerne har likevel valgt å beholde det som var i bagen fra før.

Foran i traileren er det en sosial sone med hjørnesofa, bord, TV og kjøleskap med kald drikke. Arbeidsområdet bak er en nedskalert versjon av PINGs produksjonsanlegg i Phoenix, med alle maskiner og verktøy som trengs for å tilpasse utstyret til verdens beste spillere.

Arbeidsoppgavene kan være små og enkle, og gjennomføres mens en spiller eller caddie venter. Andre ganger er det mer omfattende.

– Vi måler jo alle tall med stor nøyaktighet, og så fort vi ser noen røde flagg, tar vi en ekstra sjekk, forteller Griffiths.

– Og det er ikke sjelden at spillerne selv kommer hit fordi noe kjennes galt. Det kan være små ting, som å bytte vekt på et driverhode eller skifte grep på wedger. Eller mer omfattende, som å bygge hele jernsett fra bunnen av. Hver justering, hver byggeprosess, blir nøye dokumentert i skriftlige rapporter for senere referanse.

Viktor Hovland er naturligvis opptatt av de små detaljene som kan utgjøre en forskjell. Her er han i dialog med Dominic Griffiths i Dubai i fjor.

Skamroser Hovland

Før Scottish Open forrige uke byttet PING hele jernsettet til Viktor Hovland. På datamaskinen så alt bra ut før runden. Så bra at 25-åringen puttet de nye Blueprint-jernene rett i bagen.

De ble tatt rett ut igjen etter bare én runde.

– PING er et produktorientert selskap, og har alltid vært det. Vi vil aldri slippe et produkt på markedet som ikke er ferdig utviklet. Perfeksjon er alltid målet, sier John A. Solheim, som skjønner at Hovland gikk tilbake til sine gamle jern etter å ha levert scorekortet på Renaissance Club forrige torsdag.

– Våre tall viser at han først og fremst ikke drivet så bra på den runden, men det er fullt forståelig at nye jern settes på gangen etter en dårlig runde – bare en uke før The Open, smiler den tidligere PING-sjefen.

Han fullroser nordmannen for jobben han gjør som ambassadør for sin fars gamle selskap.

– Vi kunne ikke bedt om noen bedre enn Hovland, fastslår Solheim.

– Med vår norske kobling betyr det mye for oss at han kommer fra Norge. Han er en spiller i verdenstoppen, og jeg håper han kan få det til her på Royal Liverpool denne uken. Uansett vil majorseieren komme, før eller senere.

– Og det ekte smilet kan ingen ta fra ham.

Powered by Labrador CMS