'Mannen i gata' lagde en av årets mest nyskapende drivere
Wilson Staff Triton-driveren er resultatet av Golf Channels realitykonkurranse Driver vs. Driver, der helt vanlige folk fikk muligheten til å designe Wilsons neste driver.

Programmet har blitt sendt ukentlig på Golf Channel de to siste månedene. Elleve deltagere ble til slutt kortet ned til de to finalistene Eric Sillies og Gavin Wallin.
Til slutt var det Sillies sin nyskapende driver, Triton, som stakk av med seieren. Dermed stakk han av med førstepremien på 500 000 dollar. I tillegg blir driver-designet hans tilgjengelig i over 1000 forskjellige utsalgssteder.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

De siste årene har det blitt stadig flere justeringsmuligheter på drivere. Slik har utstyrsprodusentene klart å tyne ut ekstra lengde og tilgivenhet, år etter år, til tross for restriksjoner på «trampolineeffekten», som reguleres av golfens styringsmakter.
Med sitt nye driver-design tar Eric Sillies og Wilson Staff justeringsmulighetene til et nytt nivå. I tillegg til en justerbar hosel (festet mellom køllehodet og skaftet journ. anm) og flyttbare vekter, har du for første gang også mulighet til å bytte ut hele undersiden av køllehodet.
Den 460cc store Wilson Triton-driveren kommer med en titaniumsplate på 22 gram i sålen. Den kan imidlertid enkelt byttes ut med med en annen såleplate i karbon, som er 16 gram lettere.
Wilson uttaler at de fleste spillere vil ha mest utbytte av titaniumsplaten, ettersom den gjør tyngdepunktet i køllehodet lavere. Dette bidrar til høyere ballbane og mindre backspin. Bruker man karbonplaten, blir tyngdepunktet litt høyere. Det produserer en lavere og mer penetrerende ballbane.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Køllen leveres med fem vekter totalt, en på tolv gram, to på seks gram og to på to gram. De kan plasseres i tre porter, noe som gir 18 ulike kombinasjonsmuligheter for å manipulere ballbanen.
Også på oversiden av køllehodet – kronen – har Eric Sillies tenkt utenfor boksen. En stor, grå firkant står i skarp kontrast til det sorte køllehodet. Det grå feltet fungerer både som et hjelpemiddel når du sikter, og det skal gi deg bedre tilbakemelding på svingsporet ditt i selve balltreffet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

Driveren leveres med Aldila Rogue Tour Silver 125 MSI som standardskaft, men golfere kan velge mellom ti ulike skaft fra Aldila, Matrix og Project X uten ekstra kostnad.
– Det var en ny og morsom erfaring å arbeide med mennesker som ikke er i golfindustrien, men det medførte også mange utfordringer. Jeg er ekstremt stolt over arbeidet som er gjort av Wilson-teamet, og kanskje enda viktigere, sluttproduktets kvalitet. Den er uten tvil et produkt i verdensklasse, sier innovasjonssjefen i Wilson, Michael Vrska til Golf Digest.
Triton-driveren lanseres i USA og Storbritannia i disse dager for cirka 3900 kroner. Det er foreløpig ikke kommet noe informasjon om tilgjengelighet i Norge. Norsk Golf kommer tilbake med mer.