GOLF i SKOLEN//

Millionstøtte gir over 100 elever golf på timeplanen

Grenland & Omegn GK og Kristiansand GK er først ut når NGF setter i gang sitt prosjekt «Impact i skolen – det grønne klasserommet».

Over 100 sjetteklassinger fra to skoler vil i første omgang oppleve det grønne klasserommet. Arkivbildet over er fra Kristiansand GK, en av pilotklubbene i prosjektet.
Publisert Sist oppdatert

Impact i skolen – det grønne klasserommet

  • Impact er et pedagogisk treningsopplegg utviklet av Norges Golfforbund. På en lekfull måte får de unge trent seg på ferdigheter som golfen naturlig utvikler, såkalte lifeskills.
  • I øktene trenes blant annet problemløsning, ærlighet, samarbeid, mental utholdenhet og selvregulering. Man løser oppgavene som par eller lag – ferdigheter vi alle trenger i livet, på og utenfor golfbanen.
  • Skoleprogrammet kan tilpasses undervisningsplaner og lokale behov. I tillegg til å være på golfbanen flere ganger i året, får skolen tilsendt oppgaver de kan bruke i skolefagene.

På bare noen få måneder har Norges Golfforbunds nye prosjekt «Impact i skolen – det grønne klasserommet» gått fra idé til virkelighet.

Med en million kroner i støtte fra Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, er Grenland & Omegn GK og Kristiansand GK i gang som piloter – og over 100 sjetteklassinger får nå oppleve hvordan golf kan være mer enn bare idrett.

– Vi fikk tildelt midlene 10. juni, så det har vært hektisk å få alt på plass med både klubber og skoler, forteller Harald Haraldsen, idrettsutvikler i NGF.

Golf som livsmestring

Prosjektet er treårig, og målet er å bygge bro mellom skole og klubb gjennom golfaktiviteter som utvikler både ferdigheter i sporten og livsmestring i hverdagen. 

Gjennom lekpregede økter trener elevene på ferdigheter som samarbeid, problemløsning, ærlighet, mental utholdenhet og selvregulering – verdier golfen naturlig fremmer.

– «Det kreves en landsby for å oppdra et barn», heter det. Når vi får frivillige, klubber og skolen til å trekke i samme retning, kan vi skape en reell impact i barnas liv, sier Haraldsen.

– Vi vil gjøre noe bra for de unge i nærmiljøet, forklarer Therese Husby i Grenland & Omegn GK.

Skolene som deltar i piloten er Gjerpen barneskole i Skien og Wilds Minne skole i Kristiansand, begge på 6. trinn. Til sammen får mer enn 100 elever oppleve golfbanen som et annerledes klasserom, samtidig som opplegget er koblet til kompetansemål i undervisningen.

De frivillige blir mentorer

Janniche og Edvard Tanche Berg fra Kristiansand GK gleder seg til å bruke verktøyene de har fått.

En nøkkel i prosjektet er å involvere klubbens voksne ressurser. Mange pensjonerte lærere, helsearbeidere og andre med erfaring fra barn og unge stiller opp som mentorer når klassene besøker golfklubben fire ganger i året.

– Vi er et idrettslag, og dette er en fin måte å gi noe tilbake til samfunnet på. Vi blir en del av samfunnsbyggingen. Når vi kombinerer golfskills og lifeskills for å trene robusthet, gjør vi noe veldig bra for de unge i nærmiljøet, sier Therese Husby, daglig leder i Grenland & Omegn GK.

På opplæringssamlingene i august og september deltok rundt 30 frivillige. Flere forteller at prosjektet treffer en nerve.

– Mange av prinsippene kan jeg bruke i hverdagen for å gjøre de unge bedre rustet, sier Terje Stokkland fra Grenland & Omegn GK.

– Et veldig spennende prosjekt, istemmer Janniche og Edvard Tanche Bergh fra Kristiansand GK. – Vi ser behov for flere tydelige voksne og mer involvering rundt de unge. Da er det supert å få teoretisk og praktisk innføring i hvordan vi kan bidra. Vi gleder oss til å bruke verktøyene vi har fått.

Inkludering og muligheter

Også Terje Stokkland fra Grenland & Omegn GK trekker fram at Impact-prosjektet har verdi langt utenfor golfbanen:

– I jobben min møter jeg mennesker som ikke er så robuste. Mange av prinsippene fra Impact kan jeg bruke i hverdagen for å gjøre dem bedre rustet til å møte samfunnets krav. Derfor ser jeg også viktigheten av å gjøre kommende generasjoner mer robuste, sier han.

Idrettsutvikler Harald Haraldsen jobber for å bruke golfen som arena for livsmestring.

Millionstøtten fra stiftelsen går blant annet til områdesamlinger, opplæring og oppfølging av frivillige, utstyr, transport og tiltak for mangfold og inkludering. 

Klubbene legger også til rette for at elever som får lyst til å prøve mer golf, skal få muligheten – uavhengig av bakgrunn eller økonomi.

– Målet er å gjøre golf mer tilgjengelig for alle, og samtidig bygge en kultur der idretten brukes som en arena for livsmestring, understreker Harald Haraldsen.

Opplæringssamlingene i august og september har skolert rundt 30 frivillige fra de to pilotklubbene til å bidra i det nye skoleprosjektet.
Powered by Labrador CMS