Slik påvirker kronekursen utstyrsleverandørene
Utstyrsbransjens marginer er, i motsetning til hva de fleste kunder tror, ikke lukrative. Når den norske kronen nå sliter merkes det i alle ledd.

I Norge har vi to former for distribusjon av golfkøller. Noen jobber direkte for en produsent, mens enkelte merker distribueres av et eksternt firma. Denne organiseringen åpner for store forskjeller i hvordan fall i valuta påvirker merkets priser i butikk. Hvor høye marginer man har i utgangspunktet kan påvirke beslutningen.
Morten Erichsen (SMD) – Mizuno
– Vi kommer ikke til å sette opp prisene nå, men det er en utfordring når man får en så stor svekkelse. Det slår rett inn på marginene.
Mizuno har svært godt rykte i Norge. Responsen hos forhandlerne på årets kolleksjon har vært meget god. Det kan redde prisene fram til et fall mot mer normalt nivå for den norske kronen.
– Vi har tatt forhåndsordrene og ser det an i løpet av noen måneder.
Les også: Fra Titleist til Mizuno for Erichsen
Jarle Liland – Wilson
Hvordan påvirker valutakursen Wilson og Wilson Staff?
– Jeg har ikke fått tilbakemelding om at vi gjør noe. Foreløpig holder vi prisene. Vi er ett firma. Går det opp en plass og ned en går det greit.
Også Wilson har hatt godt forhåndssalg og ser at dette vil gi stabilitet.
– Alle ordrene er ferdig og betalt. Størstedelen av salget er forhåndsordre.
Paal Bucher (TWT) – Cleveland/Srixon
TWT har vært uheldig som får dette i fanget midt i lanseringen av Srixon i Norge.
– At kronen svekker seg er et problem for oss. Vi må lage nye prislister, men forhåndsordrene holder seg på det nivået vi lå på.
Det er ikke første gang de opplever prisstigning på grunn av økonomiske forhold man ikke har kontroll over.
– Vi hadde oppgang på nesten 10 prosent i 2013. Nå blir det ytterligere 10 prosent. Svekket yen mot euro – vi har økt aktivitet mot Japan, kan også påvirke handelen. I utgangspunktet skulle vi ha en fordel der, men den ble utlignet av fallet i den norske kronen.
Er det forskjell på hvordan dette påvirker dere sammenlignet med de største merkene som representerer seg selv?
– Ja definitivt. Det er stor forskjell. De har så stor distribusjon at de tåler det. De vil nok ikke endre prisene av hensyn til konkurransesituasjon. Vi kan ikke gjøre det.
Les også: Endelig Srixon i Norge
TWT ser allikevel lyst på Srixons muligheter i markedet.
– Vi tror vi har en veldig bra posisjon med Srixon. Nå gjelder det å få god distribusjon. Vi har gode produkter.
Vi ble i utgangspunktet positivt overrasket over prisnivået på Srixons nye køller. I forhold til deres plassering kvalitetsmessig har de nok litt å gå på før kundene reagerer. Les mer om deres nye køller her.
Netthandel
Valutakursen påvirker prisen på netthandel. Du handler stort sett i euro, amerikansk dollar eller britiske pund når du kjøper på nett. Nå er alt dyrere. Skal du være helt oppdatert på kostnaden må du sjekke hvilken kurs Posten bruker ved fortolling. Denne kan være forskjellig fra den faktiske valutakursen du får opplyst i for eksempel banken eller på nettsider.
Den foreslåtte økningen i momsfritt beløp for netthandel får seg også et tilbakeslag.
Nå har vi sjekket mulige kjøp og hvordan denne grensen i utgangspunktet påvirket golfprodukter, og endringen i forhold til gammel grense er minimal. I noen tilfeller var faktisk den gamle grensen fordelaktig siden frakt skal inkluderes i den nye beregningen.