- Tid for å tenke nytt i golf-Norge
Selv i en konservativ sport er det viktig å være nytenkende, poengterer KPMG.
– De som sannsynligvis har opplevd de største konsekvensene av finanskrisen er de banene som nå mister medlemmer, sier direktør Erik Solberg i KPMG.
Den siste undersøkelsen gjennom deres Golf Advisory Practice viser at mange klubber i Norden har mistet medlemmer til såkalte ”postkasseklubber”, og har også hatt utfordringer med å rekruttere unge medlemmer.
– Hele 36 prosent av de anlegg som undersøkelsen omfatter har opplevd et fall i antall medlemmer, mens en like stor andel har fått en oppgang, forteller han.
Krisen har forsert arbeidet med å finne nye foretningsmodeller for banene. Etter at man i en rekke markeder både har hatt en overetablering og stagnasjon i nye spillere har det vært nødvendig å tenke nytt.
– I Norden er green-fee fortsatt lav, det er kun Øst-Europa som i snitt ligger under oss. Men å øke baneleien ytterligere, er ikke nødvendigvis en vei ut av krisen, påpeker Solheim og anbefaler at golfbanene legger like mye lidenskap i totalopplevelsen til både spillere og andre potensielle brukere av anlegget, som de har på arbeidet på banen.
– Nye forretningsmodeller som både øker tilgjengeligheten og er mer fleksible, også på pris, kan bidra til økt attraktivitet, ikke minst blant potensielle sponsorer i næringslivet. Selv i en konservativ sport er det mulig å være nytenkende, og tiden vi er inne i øker nok muligheten for nettopp det i Norge, sier Erik Solberg.