Norsk i feeden//

De sprer golfglede i egne kanaler: – Vår lidenskap

Det blir stadig flere norske kontoer med golfinnhold på sosiale medier og i podkaster. Her er noen av dem du bør sjekke ut.

For fem måneder siden trykket Fore!Boys-gjengen på «record»knappen for første gang. De er ikke alene i å lage golfinnhold på norsk.
Publisert Sist oppdatert

Golf på sosiale medier er ikke noe nytt. Hver eneste dag publiseres det klipp av glade amatører som villig deler av deres nyeste opplevelser på golfbanen, eller bilder fra profesjonelle aktører som oppdaterer med siste nytt fra golfverden. 

Men en ting som er relativt nytt, og i stadig vekst, er «content creators» – eller innholdsleverandører – som brenner for golf. Egne kontoer og kanaler dedikert til humor, satire, reiser eller instruksjon dukker stadig opp i feeden på diverse sosiale medier.

Også i Norge – med golf som hovedingrediens. 

– Fire barnslige menn

Til tross for at golfsesongen her til lands er i det korteste laget har det dukket opp flere norske kontoer det siste året. Guttene i Fore!Boys er blant dem. 

– Vi er fire barnslige middelaldrende menn som holder på med lidenskap vår, sier Øystein Bjerkestrand til Norsk Golf. 

Han og tre andre likesinnede karer i 30-årene møtes digitalt hver mandag for å spille inn en podkast om golf. De er spredt litt rundt i landet, med to i Grimstad, én i Arendal og én i Trondheim. 

Fore!Boys-gjengen finner seg ofte i den situasjonen etter podkast ble en av de nye hobbyene.

Eget spill, hendelser på PGA-touren og observasjoner fra proffverden er faste temaer i «Fore!Boys-podden»

Selve podkasten startet med at de fire møttes i digitale møterom for å se på proffturneringer sammen under koronapandemien. Etter flere gode samtaler i den settingen, spøkte de om å likeså godt trykke på «record»-knappen ettersom praten gikk, og meningene var sterke. 

– Det var starten. Så har det utviklet seg videre med ukentlige episoder og mer tilstedeværelse på sosiale medier, forteller han. 

Til hobbyspillere, av hobbyspillere

Bjerkestrand og co har mellom 12 og 25 i handicap når de selv er ute og spiller golf på hjemmebanene sine. Det mener han er en styrke med tanke på innholdet de produserer. 

– Vi er ikke proer, og det prøver vi ikke på heller. Mange av lytterne våre er akkurat som oss – mellomhandicappere som ikke nødvendigvis kan masse teknikk eller svingfilosofi, sier Bjerkestrand. 

– Så når vi snakker om svingene til en av proffene på PGA-touren analyserer vi ikke den i stykker. Kommentarene går på om vi synes den er fin eller ikke. Slik det ofte gjør når man «bare prater golf». 

De ser på seg selv som golffans. Folk som digger golf, og har lyst til å lage innhold om lidenskapen sin. 

Ut på tur

Fore!Boys-gjengen har siden mai publisert 22 podkast-episoder. Med i studio har de hatt besøk av Viaplay-kommentator Joakim Mikkelsen og Federico Ventura, broren til tidligere PGA-tourspiller Kristoffer Ventura. 

– Lyttertallene kryper oppover og rekorden vår er på rundt 600 nå, sier Bjerkestrand. 

I samme tidsrom har de hele veien lagt ut innhold på Instagram, blant annet fra en roadtrip gjennom Europa med Roma og Ryder Cup som destinasjon.

 I fremtiden skal de gjøre enda mer i levende live – blant annet ved å arrangere venneturneringen Fore!Boys Open Invitational. 

– Det skal bli en turnering for alle som ønsker spille en hyggelig runde golf i godt lag, sier han. 

– Men er ikke Open Invitational-navnet litt motsiende?

– Det er motsetninger, men det er med vilje. Tanken er at alle skal vil kan få være med på en Invitational-turnering, svarer han med et smil. 

– Hva er det «endelige» målet deres med alt dette?

– Dette er først og fremst en god unnskyldning til å prate om golf og ha det gøy! Hvorhen veien går videre finner vi ut av etterhvert.

Norsk på TikTok

På andre siden av landet sitter det gjeng med 20-åringer som også har tatt til sosiale medier for å spre golfglede. Noah Svendsen og Erik Rislaa er to av et team på syv personer som står bak TikTok-kontoen Gutteklubben Golf. De siste månedene har vennegjengen produsert videoer, sketsjer og småklipp med golf som ramme. 

Kontoen startet på ordentlig i juni, og har siden da fått over 800.000 visninger og drøyt 2.000 følgere. 

– Det startet da vi sendte morsomme golfklipp til hverandre innad i vennegjengen på Snapchat,  men så har det gradvis blitt mer seriøst, forteller Svendsen. 

Nå har de flere «serier» med forskjellige typer innhold, som for eksempel banebesøk på forskjellige klubber. 

– Det er de mest sette videoene. Folk liker å se hvordan en bane er før de spiller den, så om vi kan gi dem litt innsikt før de skal ut å spille selv, setter de pris på det, utdyper han. 

Gå grunn av den trenden skal teamet på Norgesturné, forhåpentligvis med bobil, neste år. 

– Målet er å kunne reise rundt i landet og spille så mye golf vi klarer i løpet av sommermånedene. Det er sånn type innhold vi ønsker å lage, sier Svendsen. 

– Lyst å bygge noe større

De aller fleste i teamet er studenter, enten i Oslo eller i Bergen. Og ettersom de er studenter på fulltid, er budsjettet deretter. 

– Vi må innrømme at den er ganske stram, men vi kjører på med det vi har, sier Erik Rislaa. 

– Vi har jo det vi trenger av golfutstyr, og heldigvis har vi fått sponset greenfee av mange av klubbene vi har besøkt. Det hjelper på, forteller han med et smil. 

Det langsiktige målet for gjengen bak Gutteklubben Golf er å bygge det mot noe større. Selv henter de inspirasjon fra en av de største golf-kanalene på YouTube, «Good Good Golf». Den amerikanske gjengen har vokst til å ha over 1 million følgere, og utvikler seg stadig mot nye høyder. 

– Det er jo kult å se at det går an. Vi er fortsatt en lang vei unna, men drømmen er selvfølgelig å få til noe sånt på sikt, understreker Noah Svendsen. 

Noah Svendsen, Gutteklubben Golf
Erik Rislaa, Gutteklubben Golf

Lyst på mer golf-innhold i feeden din?

Disse to kontoene er derimot ikke de eneste som lager golfinnhold i sosiale medier fra Norge. 

Her er bare noen av dem:

Powered by Labrador CMS