Dette har du aldri sett før, og hva er egentlig regelen da?

En helt spesiell situasjon oppsto under første runde av Scottish Open torsdag, og umiddelbart visste ingen hva de skulle gjøre. Vet du?

Publisert

Du så det kanskje på tv? Treerballen med Matt Fitzpatrick, Will Zalatoris og Collin Morikawa var alle rundt greenen på det 16. hullet på The Renaissance Club da følgende bisarre situasjon oppsto:

  • Fitzpatrick chippet sitt fjerdeslag mot pinnen, og ballen stoppet drøye to meter fra hullet. Han markerte ballen med en rød og hvit pokerchip.
  • Deretter chippet Zalatoris sitt fjerdeslag inn på greenen. Også hans ball stoppet drøye to meter fra målet – og la seg oppå pokerchipen til Fitzpatrick.

Zalatoris måtte le, Fitzpatrick det samme. I studio ristet ekspertene på hodet, og de var ikke de eneste som aldri hadde sett noe lignende før. J.J. Jacovac, caddien til Morikawa, bøyde seg ned og tok et bilde med mobiltelefonen.

You’ll NEVER see this happen again 🤯#GenesisScottishOpen | #RolexSeries pic.twitter.com/q8Fw20wvt5— DP World Tour (@DPWorldTour) July 7, 2022

Og spørsmålet alle stilte seg: Hva skjer egentlig nå?

På tv-sendingen fikk vi aldri se og høre hvordan den usannsynlige situasjonen ble løst. Zalatoris og Fitzpatrick tilkalte dommeren, og måtte vente før de kunne gjøre seg ferdige på hullet.

Men selv om golfreglene – med alle sine rules og decisions – krever sin mann og kvinne, var ikke denne så vanskelig å løse som de fleste først tenkte seg.

  • Takket være regel 15.2 a (3) – «Fritak når ball er i eller på flyttbar hindring på puttinggreen» – kunne Zalatoris fritt løfte ballen sin.
  • I henhold til regel 15.3 c, som beskriver hva som skal skje om en markør hjelper eller påvirker spillet, kunne Fitzpatrick da flytte pokerchipen slik at Zalatoris kunne plassere sin ball på det anslåtte punktet hvor den var i ro.
  • Så puttet Zalatoris ferdig før Fitzpatrick flyttet markøren sin tilbake, plasserte sin ball på riktig sted og hullet ut.

Etter runden postet Zalatoris bildet på Instagram, og skrev:

– Vel, dette var merkelig, @mattfitz94 *collin_morikawa

Powered by Labrador CMS