Dick’s Sporting Goods er velkjent på godt og vondt. De er store og selger mye. Faktisk er de USAs største forhandler av TaylorMade og Callaway. I dag har de sagt opp alle PGA registrerte proer som har jobbet i deres 560 butikker.

 

Kjeden hadde som mål å ha pro i alle butikkene for å skille seg fra konkurrentene og takle konkurransen fra nettbutikker. Nå sier de opp over 500 og må innrømme at en rekke faktorer spiller inn. Dårlig økonomi i USA, færre golfere, Tigers dårlige form og skader og produktsyklus som er vanskelig å takle for forhandlere.

 

– Vi selger drivere til $99, og de kostet $299 for 20 måneder siden, sa direktøren i selskapet i mai.

 

I første kvartal 2014 solgte Dick’s kun to prosent færre drivere enn i første kvartal 2013. Men snittprisen gikk ned med hele 16 prosent. Det blir stadig vanskeligere for forhandlere å selge de rette produktene til rett pris.

 

Tall i USA tyder på at de har mistet 400.000 golfere det siste året. Kampanjer som TaylorMades Hack Golf og PGAs While we’re young er del av det som med tiden kan bli et stadig mer desperat forsøk på å finne løsningen på spillerflukten.