Reklamefilmen: Hvor ble den av?

I fjor spilte NGF inn reklamefilm på Haga i forbindelse med deres storstilte markedskampanje. Men hvor har det blitt av filmen? Markedsansvarlig i NGF forklarer hva som har skjedd, og avslører samtidig noen av planene for året som kommer.

Publisert

I mai i fjor sendte Norsk Golf ut en pressemelding fra NGF, som søkte statister til deres innspilling av en reklamefilm for «Jo mere vi er sammen»-kampanjen. 19. mai ble videoen spilt inn på Haga Golfklubb i Bærum, med et titalls statister som hadde møtt opp. Budstikka laget en liten reportasje på filmen, der vi fikk et lite innblikk i hva vi hadde i vente – siden har vi ikke sett noe mer av den. Markedsansvarlig i NGF, Atle Øi forklarer hvorfor.

– Vi laget reklamefilmen fordi vi håpet å få til en avtale med enten kino eller TV. Vi har ikke noe markedsbudsjett for å kunne kjøre noen vanlig TV-kampanje. Det vi hadde håpet på var hvis vi plutselig kunne få noe ledig tid hos en TV-kanal i form av en annen type avtale. Hvis det plutselig blir noe ledig tid der har man veldig kort tid på seg. I og med at det tar lang tid å spille inn en film fikk vi da laget en film vi kunne ha liggende i tilfelle det dukket opp en mulighet.  

– TV er blitt veldig komplisert å få tid på, det er ekstremt fullsolgt. Så reklamefilmen har blitt liggende, sier Øi til Norsk Golf.

– Hvor mye kostet reklamefilmen?

– Ikke så mye, litt i overkant av 100 000 kroner ble brukt på den, sier Øi.

Ny vervekampanje

Det totale markedsbudsjettet til NGF var i fjor på omlag 1,5 millioner kroner. Det samme er øremerket til årets markedsbudsjett. Nytt av året er en vervekampanje, der golferne selv oppfordres til å rekruttere nye spillere.

– Den store endringen i år er en vervekampanje for å få folk som spiller golf til å ta med en venn av seg til golfbanen, og til to konkrete datoer, lørdag 5. mai og lørdag 2. juni. Klarer de å få med seg noen skal de belønnes med premier. Vi tror at den beste selgeren av golf er en du kjenner, enten det er kona di, kompisen din, kollegaen din eller naboen. Om jeg har jeg en kompis som river meg med på noe er det en mye sterkere selger enn det en annonse er.

– Et annet annet nytt element er en SMS-kampanje. Alle golfere i Norge vil motta en SMS der de kan trykke på en link i meldingen, så kan du legge inn telefonnummeret til venner av deg som du mener bør oppfordres til å begynne å spille golf. Så får de en SMS av oss igjen. Hvis du er innfallsvinkelen mot dine venner er det mye tydeligere enn en generell annonse om å begynne med golf. 

Fjorårets markedskampanje tok sikte på å få hele familien ut på golfbanen, bekjempe den berømte «tidsklemma», og bidra til en positiv utvikling i medlemsmassen. Øi uttalte i fjor at omlag 10 000 nordmenn hvert år slutter å spille golf. Målene med markedskampanjen forblir de samme, selv om fjoråret ikke gikk helt etter planen.

Sammenligner med Tusenfryd

– Det vi opplevde det første året vi brukte penger på en markedskampanje fortsatte antallet medlemmer likevel å synke. Vi hadde en nedgang i medlemsmassen på cirka 2,7 prosent. Det er alltid veldig kjipt når man bruker penger på noe, så går det likevel nedover. Vi fikk et godt innspill fra reklamebyrået vårt at det sannsynligvis har med at det var mye dårlig vær. Du klarer ikke å fighte mot krefter som regnværet. Spørsmålet blir da hva som hadde skjedd om vi ikke hadde hatt markedsføringskampanjen? Det svaret får vi aldri, det blir ren gjetning, sier Øi som sammenligner nedgangen i golfen med den utviklingen Tusenfryd opplevde i 2011.

– Tusenfryd hadde i fjor en nedgang på syv prosent. De er i en lignende situasjon som oss – de er ikke hundre prosent avhengige av knallsol, det viktigste er bare at det ikke regner. Vi brukte deres nedgang på syv prosent som en målestokk på hva vi i verste fall kunne forventet uten markedskampanjen. Da har vi hatt en mindre nedgang enn hva sammenlignbare aktører har hatt. Det er så klart ikke sikkert at tallene er helt sammenlignbare, men man må finne noen referansepunkter.

Selv om forbundet nå går nye veier med vervekampanjen, vil de fortsette med annonser i trykte medier og på radio.

– Vi fortsetter med helsidene i VG, Hjemmet Mortensen sine dameblader, radioreklame, foldere som man deler ut, plakater og annonser i Norsk Golf. Oppstart på kampanjen er ikke før etter påske, så man kan ikke sjekke ut med klubben sin om de er med på kampanjen ennå.

Sort-hvitt-annonsene fra i fjor har i år blitt spritet opp med farge, men fokuset forblir fortsatt på familie (Se de gamle og nye annonsene nederst i artikkelen).

– Det finnes knapt noen annen sport som er mer anvennelig for en familie enn golf. Jeg tror strategien vi valgte i fjor er helt riktig, det som trengs å gjøre nå er å forbedre den og terpe på den, konkluderer Øi.

Hva synes du om planen om en vervekampanje? Bruk kommentarfeltet under og si din mening!

GAMMEL OG NY: Fjorårets reklameplakat (t.v.) er blitt spritet opp med farger. (Foto: NGF)

Powered by Labrador CMS