EAGL TAR STEGET//

Nå skal de rulle ut i USA: – Må være der for å lykkes

Med Suzann Pettersen på laget er det norske tek-selskapet EAGL klare for å rulle ut sine nøkkelløse golfbiler over dammen. 

Bruken av golfbil trender, spesielt blant unge voksne. Nå vil norskutviklede EAGL også erobre det amerikanske markedet.
Publisert Sist oppdatert

Tilbake i 2021 skrev vi om det norske tek-selskapet EAGL Technologies som ville revolusjonere golfbilmarkedet med sin egenutviklede app. 

– Idéen ble født da jeg var i pappaperm med min datter, Frida. Som andre foreldre ble jeg fanget i tidsklemma, og leie av golfbil viste seg vanskelig, forteller daglig leder Kai Stiberg.

Utleie av biler, sykler og sparkesykler ved hjelp av internett og mobiltelefon var allerede populært. Pandemien hadde gitt en ny boom til Golf-Norge. Spesielt de unge strømmet til banene igjen. Det var et bra tidspunkt å starte på.

Alltid en plan om USA

EAGL
Daglig leder Kai Stiberg i EAGL har lenge hatt USA i kikkerten. Med et ferdig produkt er de klare for å ta steget.

Snurr filmen tre år framover, og EAGL Technologies har inngått avtaler og implementert sin løsning hos 80 golfklubber i Norge, Europa og USA. Men det store målet har alltid vært en full utrulling i USA.

– Planen var å etablere oss og utvikle et solid produkt her hjemme før vi tar det store steget til USA. Det er der de store mulighetene ligger, forklarer Stiberg.

– Det spilles 500 millioner golfrunder i USA hvert år, og de fleste av dem med golfbil. Det er rett og slett verdens største marked for golfbiler, med en markedsandel på 43% globalt. I tillegg er majoriteten av baner kommersielt drevet, ikke idrettslag som her hjemme.

Den nøkkelløse teknologien fungerer slik at golfbiler kan forhåndsbestilles med mobilapp. Appen gjør det også mulig å se hvilke biler som til enhver tid er ledige.

Samtidig får klubbene tilgang til mengder av nyttig data. De ser hvem som kjører bilene og hvor de er. De kan overvåke batterinivået og styre utleien deretter. 

EAGLs teknologi gjør utleie av golfbiler enklere. Samtidig får klubbene verdifulle data.

Ferdig utviklet produkt

– Mye av teknologien er nå ferdig utviklet. Framover handler det mer om videreutvikling og vedlikehold. Som norsk start-up var det viktig for oss å modnes og bli store nok før vi går inn i det amerikanske markedet. Det har vi lyktes med både gjennom egen vekst og partnerskap med andre, sier Stiberg.

Parallelt med at golfbilmarkedet trender og forventes å vokse de neste årene, er også nye kjøretøy på vei ut på golfbanene. Finn Scooters har allerede etablert seg på 140 amerikanske baner. Nå skal 800 av deres sykler inn på EAGL-plattformen.

– Finn Scooters blir en viktig partner for oss når vi nå skal etablere oss i det amerikanske markedet. Samtidig tilfører vi syklene en teknologi og tilgjengelighet som de ikke har hatt tidligere, forteller Stiberg.

Finn har i dag 22 distributører i USA som EAGL kan lene seg på. Samtidig skal det norske tek-selskapet selv bygge ut et forhandlernettverk over dammen.

Tar med folket på lag

EAGL
– Suzann Pettersen (t.h.) er neppe den eneste golfspilleren som forstår at golfbilopplevelsen er overmoden for endring, sier Kai Stiberg.

– Når vi nå gjør en kapitalutvidelse med en ny folkeinvestering, håper vi å reise minst to og en halv til tre millioner kroner. Målsummen vi har satt oss, er fem. Og den nye kapitalen skal brukes til vekst og salg. 

– Skal vi lykkes i USA, må vi være der. Samtidig som vi skalerer opp virksomheten, øker også behovet for support og kundestøtte, understreker Stiberg.

Også denne gangen, som i 2021, inviterer de folket med på laget. I løpet av kort tid åpner emisjonen på folkeinvest.no.

– Suzann Pettersen er neppe den eneste golfspilleren som forstår at golfbilopplevelsen er overmoden for endring. Vi håper og tror at mange norske spillere ønsker å være med på dette, og gir oss tilliten til å satse i USA.

Ved forrige korsvei i 2021 gikk småsparere inn med alt fra 3000 til 700 000 kroner. 

– Hva er risikoen for å tape disse pengene?

– Enhver investering innebærer risiko, og en investering i et vekstselskap som oss reduserer ikke sjansen for tap. Det er viktig for oss å formidle, sier Kai Stiberg.

– Men samtidig kan oppsiden være enda større. Det kan skje ved overskudd og utbytte, eller et salg på et senere tidspunkt. Uansett er det viktig å se på dette som en langsiktig investering over minimum 3-5 år. Det blir vår jobb å forvalte tilliten i tellende resultater.

 

Powered by Labrador CMS