Oppgradering i nord//

Lofoten med store planer: – Vi forventer sterk vekst 

Eksterne investorer skal investere 500 millioner kroner i Lofoten Links. Nytt klubbhus, flere hytter og oppgraderinger på selve banen står på agendaen.

En av Golf-Norges største kjendiser, Lofoten Links, skal bli enda bedre.
Publisert Sist oppdatert

I en årrekke har perlen i det nord-norske havgapet blitt rangert som en av de vakreste og råeste banene i verden. I fjor kom Lofoten Links «endelig» på den mest eksklusive listen av dem alle – Golf.coms «Top 100 courses in the world»

Frode Hov, og de andre ildsjelene bak, har i en årrekke jobbet for å få banen opp på det nivået de drømte om. Nå skal de ta enda et steg. 

– Vi skal bygge nytt klubbhus, bygge flere hytter og gjøre oppgradering på selve banen, forteller daglig leder Frode Hov. 

Ifølge Finansavisen er investeringen på rundt 500 millioner kroner, med blant annet Wilhelmsen-eide Skips AS Tudor som en stor bidragsyter. 

I første omgang er det byggingen av 84 hytter i umiddelbar nærhet til banen som står for tur. Reguleringsplanen er godkjent hos kommunen og første byggetrinn er under planlegging. Prisen for de nye hyttene er ikke kjent enda. 

– Hyttene blir opp mot 110 kvadratmeter, med høy standard. Å sitte på et regulert hyttefelt på denne siden av Lofoten er unikt i seg selv, sier Hov til Finansavisen. 

Nytt klubbhus

På selve baneområdet vil det nye klubbhuset ha størst påvirkning. Akkurat hvordan det vil se ut er ikke sikkert enda, men prosessen er i gang bekrefter Hov til Norsk Golf. 

– Det kommer til å bli et fullservice klubbhus med restaurant, garderober og et simulatorrom, sier han. 

– Vi har noen tegninger på hvordan det kan se ut, men holder på dem litt til. For øyeblikket jobber vi med søknaden til kommunen. 

Til høyre i bildet ser man dagens klubbhus. Etter planen skal det nye bli et fullservice klubbhus.

I tillegg kommer det flere utleiehytter for å ta i mot golfturister og nordlysturister. For akkurat nå er kapasiteten sprengt.

– Nå kan vi tilby 40 rom gjennom en annen tilbyder. Det er for lite. Nå har vi et forhåndssalg som er seks ganger høyere enn i fjor, sier Hov til Finansavisen. 

Særlig andelen reisende fra Asia og USA har tatt seg opp den siste tiden. 

– Nå har vi to høysesonger. En fra juni til september, og en fra november til april, sier Hov.

– Vi forventer sterk vekst de neste to-tre årene.

– Alltid bli bedre

Ute på banen er Lofoten Links allerede i gang med å bygge noen nye teesteder, men ønsker å gjøre flere oppgraderinger. 

– Banearkitektene Jeremy Turner og Angela Moser kommer på befaring i mai for å se hvilke steg vi skal ta de neste årene. Vi jobber alltid med å forbedre oss, forteller den daglige lederen. 

– Når kommer de nye oppgraderingene?

– Vi ønsker å oppgradere litt og litt, og alltid bli litt bedre enn det vi var før, understreker Hov.

Powered by Labrador CMS